DRAL201 Principy režie a dramaturgie IV

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 104
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • Rozpis letní semestr 13. 2. pojmová bilance 20. 2. beseda Erbes - Jedinák 27. 2. studijní volno 5. 3. Motivace, psychologie, realismus. Obsazení 1. 12. 3. Obsazení 2. Formulování inscenační koncepce a její vývoj během zkoušení. 19. 3. Závěr inscenace jako shrnutí a završení koncepce. 26. 3. beseda Jiřikovská 2. 4. Ivan Vyskočil a Nedivadlo 9. 4. Jan Schmid a Studio Y 16. 4. Setkání / Encounter 23. 4. beseda Říhová 30. 4. Eva Tálská a Husa na provázku 7. 5. Jiří Havelka 14. 5. Závěrečná hodina - shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Informace učitele
Rozpis letní semestr 13. 2. pojmová bilance 20. 2. beseda Erbes - Jedinák 27. 2. studijní volno 5. 3. Motivace, psychologie, realismus. Obsazení 1. 12. 3. Obsazení 2. Formulování inscenační koncepce a její vývoj během zkoušení. 19. 3. Závěr inscenace jako shrnutí a završení koncepce. 26. 3. beseda Jiřikovská 2. 4. Ivan Vyskočil a Nedivadlo 9. 4. Jan Schmid a Studio Y 16. 4. Setkání / Encounter 23. 4. beseda Říhová 30. 4. Eva Tálská a Husa na provázku 7. 5. Jiří Havelka 14. 5. Závěrečná hodina - shrnutí
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022.

DRAL201 Principy režie a dramaturgie IV

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 104
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literatura
    povinná literatura
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2024.

DRAL201 Umění režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–9:15 104, Út 9:15–10:00 104
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literatura
    povinná literatura
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Umění režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 104
Předpoklady
EVER ( DRAZ201 Umění režie a dramaturgie )
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Osnova
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 s. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr a Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 s. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 s. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef a Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 s. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 s. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 s. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Umění režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:45 104, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER ( DRAZ201 Umění režie a dramaturgie )
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Osnova
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 s. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr a Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 s. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 s. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef a Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 s. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 s. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 s. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Principy režie a dramaturgie IV

Divadelní fakulta
léto 2025

Předmět se v období léto 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • Rozpis letní semestr 13. 2. pojmová bilance 20. 2. beseda Erbes - Jedinák 27. 2. studijní volno 5. 3. Motivace, psychologie, realismus. Obsazení 1. 12. 3. Obsazení 2. Formulování inscenační koncepce a její vývoj během zkoušení. 19. 3. Závěr inscenace jako shrnutí a završení koncepce. 26. 3. beseda Jiřikovská 2. 4. Ivan Vyskočil a Nedivadlo 9. 4. Jan Schmid a Studio Y 16. 4. Setkání / Encounter 23. 4. beseda Říhová 30. 4. Eva Tálská a Husa na provázku 7. 5. Jiří Havelka 14. 5. Závěrečná hodina - shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Informace učitele
Rozpis letní semestr 13. 2. pojmová bilance 20. 2. beseda Erbes - Jedinák 27. 2. studijní volno 5. 3. Motivace, psychologie, realismus. Obsazení 1. 12. 3. Obsazení 2. Formulování inscenační koncepce a její vývoj během zkoušení. 19. 3. Závěr inscenace jako shrnutí a završení koncepce. 26. 3. beseda Jiřikovská 2. 4. Ivan Vyskočil a Nedivadlo 9. 4. Jan Schmid a Studio Y 16. 4. Setkání / Encounter 23. 4. beseda Říhová 30. 4. Eva Tálská a Husa na provázku 7. 5. Jiří Havelka 14. 5. Závěrečná hodina - shrnutí
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Principy režie a dramaturgie IV

Divadelní fakulta
léto 2023

Předmět se v období léto 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literatura
    povinná literatura
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Umění režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2020

Předmět se v období léto 2020 nevypisuje.

Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 104
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 s. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr a Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 s. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 s. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef a Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 s. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 s. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 s. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Umění režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2018

Předmět se v období léto 2018 nevypisuje.

Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DRAZ201 Umění režie a dramaturgie )
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Osnova
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 s. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr a Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 s. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 s. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef a Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 s. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 s. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 s. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRAL201 Umění režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2017

Předmět se v období léto 2017 nevypisuje.

Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DRAZ201 Umění režie a dramaturgie )
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje.
Osnova
  • V přednášce bude konkrétně pojednáno o následujících souborech, režisérech a inscenacících: - Metaforické divadlo faktu - Studio Ypsilon - Divadlo Husa na provázku: divadlo tří režisérů (P.Scherhaufer, Z. Pospíšil, E.Tálská) a jednoho mima (B.Polívka) - Činoherní studio Ústí nad Labem ( E.Schorm, I. Rajmont, J.Pokorný) - Cesta k autorskému divadlu - HaDivadlo (S.Vála, A. Goldflam) - Společné projekty studiových divadel Cesty, Rozrazil - Generace let 90. - P.Lébl, J.A. Pitínský, V. Morávek, J. Nebeský Přednáškový cyklus vyústí v celkové zhodnocení problematiky české divadelní režie a dramaturgie v 2. polovině XX. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, B.: Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď!, Brno 2010. info
  • LAZORČÁKOVÁ, Tatjana: Depeše na kolečkách. Brno: JAMU, 2011
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). In Divadlo jako pocitový deník. Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich 5 a půl (1982?1986). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 224 s. ISBN 978-80-7460-004-3. info
  • OSLZLÝ, Petr a Kateřina FOJTÍKOVÁ. Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. In Eva Tálská aneb Se mnou smrt a kůň. Praha: Pražská scéna, 2011, 379 s. Režie, 12. ISBN 978-80-86102-64-1. info
  • DROZD, David. Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. In Příběhy dlouhého nosu (Analýza a rekonstrukce inscenace Evy Tálské v Divadle Husa na provázku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 236 s. ISBN 978-80-7460-005-0. info
  • KOVALČUK, Josef a Petr OSLZLÝ. SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. In SPOLEČNÝ PROJEKT Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon CESTY (KŘIŽOVATKY, JÍZDNÍ ŘÁDY, SETKÁNÍ) ? Dokumentace a rekonstrukce projektu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 316 s. ISBN 978-80-7460-003-6. info
  • OSLZLÝ, Petr. Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). In Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974 - 1985). Brno: JAMU, 2010, 284 s. ISBN 978-80-86928-88-3. info
  • HANÁKOVÁ, Klára. Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. In Na Pohádku máje: analýza a rekonstrukce inscenace Zdeňka Pospíšila v Divadle na provázku. Brno: JAMU, 2010, 135 s. ISBN 978-80-86928-86-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024.