DIFA:DJTZ210 Zvuk v dabingu - Informace o předmětu
DJTZ210 Zvuk v dabingu
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 0/4/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Mgr. Aleš Záboj (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 721
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětů Zvuková technika a Základy scénického zvuku. Paralelní studium předmětu Zvuk – digitální audiosystém I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Cíle předmětu
- Seznámení studenta s technologickým řetězcem a postupem práce zvukaře v dabingovém studiu. Prohloubení schopnosti studenta spolupráce v tvůrčím týmu při tvorbě českého znění.
Student získá praktické i teoretické, technické znalosti a dovednosti k tvorbě českého znění cizojazyčného audiovizuálního díla.
Student využije svých znalostí a dovedností ve svém budoucím uplatnění jako studiový zvukař či v soukromém sektoru. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v názvosloví dabingové profese;
- ovládat software Avid Pro Tools na základní úrovni;
- provést přípravu audiovizuálních materiálů před samotnou tvorbou českého znění;
- reagovat na stresové situace, které mohou při tvorbě dabingu nastat;
- být součástí tvůrčího týmu při tvorbě;
- provést následnou finalizaci (mix) české dialogové stopy a vytvořit plnohodnotné audiovizuální dílo. - Osnova
- Teorie dabingové tvorby: historie u nás i ve světě, technologický rozvoj, momentální situace v profesi tvorby českého znění.
- Teorie dabingové tvorby: základních pojmy (mezinárodní pás, originální pás, dialogová stopa), postup práce při tvorbě českého znění.
- Technologický řetězec v dabingovém studiu: mikrofon, předzesilovač, ekvalizér, kompresor, efektový procesor, AD/DA převodník, software, zobrazovací a ovládací interface.
- Akusticko-elektrické měniče: typy, směrové charakteristiky, možnosti umístění, další vlastnosti a možnosti využití.
- Elektricko-akustické měniče: typy, směrové charakteristiky, možnosti umístění, další vlastnosti a možnosti využití.
- Ekvalizéry, kompresory, efektové procesory.
- AD/DA Převodníky a jejich ovládací softwary.
- Audiovizuální médium základní pojmy.
- Seznámení se softwarem Avid Pro Tools: historie, základní funkce.
- Seznámení se softwarem Avid Pro Tools: založení vlastního projektu, pokročilé funkce.
- Seznámení se softwarem Avid Pro Tools: export zvukové stopy do audiosouboru, import videostopy.
- Literatura
- doporučená literatura
- Kopecký, Pavel: Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování¬ - AMU, Praha, 2008. info
- WYNER, Jonathan. Audio mastering: essential practices. 1. vyd. Boston: Berklee Press, 2013. ISBN 0-87639-094-7. info
- TALPOVÁ, Sylva. Kapitoly o dabingu. 1. vyd. Brno: JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-044-9. info
- VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Muzikus, 2008. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou praktických cvičení. Součástí je spolupráce s hercem, režisérem, dramaturgem a úpravcem českých dialogů. Studenti realizují práci studiového zvukaře reálnou tvorbou dabingu.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě docházky (minimálně 80 % účasti) a splnění dílčích úkolů zadaných pedagogem.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DJTZ210