DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:30–16:00 203
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- Seznámení se s podobami a společenskými funkcemi současného divadla, s formami, formáty, žánry, divadelními organizacemi a organismy, s digitálními formami činoherního herectví.
Orientace v činoherních psychomotorických disciplínách.
Rozvíjení schopností teoretické reflexe své tvůrčí praxe, tvůrčí hledání vlastního jazyka a metod pro reflexi a zpětnou vazbu. - Výstupy z učení
- Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled v základních psychosomatických souvislostech herecké tvorby a v současném poznání těla-mysli které je přinosné pro funkční performativní sdílení obsahů díla.
Studující soustavně reflektují vnější i vnitřní souvislosti vlastního studia a tvorby. Reflektující vědomí je součást všech fází tvůrčiho procesu. Studující budou udržovat disciplínu a etické zásady tvůrce a studujícího akademie při vědomé práci na tvůrčích projektech a rozvíjení dovedností pro uplatnění absolventa v oborech: herecké angažmá v divadelních souborech, herecké výkony ve filmu a v televizi, herecký výkon v rozhlase, moderování, dabing, vedení amatérských souborů, vysokoškolský pedagog v oboru herectví. - Osnova
- Vedení tvůrčího deníku
- Studující si povedou a každý týden zveřejní hereckými prostředky, zejména autorským čtením:
- - výstupy z terénního deníku, mapujícího rozvoj svých psychosomatických dovedností a kreativních schopnostní v rámci všech předmětů studia a dalších aktivit
- - zprávy o diváckém zážitku nejméně 10 uměleckých děl různých forem a žánrů 5x písemně (cca 0,5 normostrany) a dalšími zvolenými formami (digitální záznam, vyprávění, kresby a schémata, komix, etuda)
- Literatura, referát
- Studující se podrobně seznámí se zvolenou knihou či odbornou statí, která se věnuje herecké práci, pozornosti a práci s návyky, postupy vyzkouší v praxi. Formou referátu s ní seznámí členy ateliéru.
- Seznámení se s uměleckýmí a aplikovanými formami, jejichž složkou je činoherní herectví
- Studující si budou rozšiřovat přehled o uměleckých a společenských formách využívajících různé divadelní a perfrormativní prostředky a herecké aktivity (návštěva představení, digitální díla, záznamy představení, recenze).
- Studium uměleckých děl a literatury
- Studující vypracuje podrobný popis herecké práce vlastního hereckého vzoru (digitální média, divadlo), tvůrčích a osobnostních kvalit herce, Zdůvodní, proč a v čem je pro studujícího vzorem, v čem je studující ve své současné herecké situaci zrcadlem výkonu svého hereckého vzoru.
- Kolokvium: Můj klient činoherní herec, jeho tvůrčí životospráva a vize hereckého rozvoje
- Studující na závěr semestru podají o sobě zprávu ve třetí osobě prostředky dokumentárního divadla (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Josef Morávek (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–15:15 203, St 14:30–16:00 414
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámení se s podobami a společenskými funkcemi současného divadla, s formami, formáty, žánry, divadelními organizacemi a organismy, s digitálními formami činoherního herectví.
Orientace v činoherních psychomotorických disciplínách.
Rozvíjení schopností teoretické reflexe své tvůrčí praxe, tvůrčí hledání vlastního jazyka a metod pro reflexi a zpětnou vazbu. - Výstupy z učení
- Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled v základních psychosomatických souvislostech herecké tvorby a v současném poznání těla-mysli které je přinosné pro funkční performativní sdílení obsahů díla.
Studující soustavně reflektují vnější i vnitřní souvislosti vlastního studia a tvorby. Reflektující vědomí je součást všech fází tvůrčiho procesu. Studující budou udržovat disciplínu a etické zásady tvůrce a studujícího akademie při vědomé práci na tvůrčích projektech a rozvíjení dovedností pro uplatnění absolventa v oborech: herecké angažmá v divadelních souborech, herecké výkony ve filmu a v televizi, herecký výkon v rozhlase, moderování, dabing, vedení amatérských souborů, vysokoškolský pedagog v oboru herectví. - Osnova
- Vedení tvůrčího deníku
- Studující si povedou a každý týden zveřejní hereckými prostředky, zejména autorským čtením:
- - výstupy z terénního deníku, mapujícího rozvoj svých psychosomatických dovedností a kreativních schopnostní v rámci všech předmětů studia a dalších aktivit
- - zprávy o diváckém zážitku nejméně 10 uměleckých děl různých forem a žánrů 5x písemně (cca 0,5 normostrany) a dalšími zvolenými formami (digitální záznam, vyprávění, kresby a schémata, komix, etuda)
- Literatura, referát
- Studující se podrobně seznámí se zvolenou knihou či odbornou statí, která se věnuje herecké práci, pozornosti a práci s návyky, postupy vyzkouší v praxi. Formou referátu s ní seznámí členy ateliéru.
- Seznámení se s uměleckýmí a aplikovanými formami, jejichž složkou je činoherní herectví
- Studující si budou rozšiřovat přehled o uměleckých a společenských formách využívajících různé divadelní a perfrormativní prostředky a herecké aktivity (návštěva představení, digitální díla, záznamy představení, recenze).
- Studium uměleckých děl a literatury
- Studující vypracuje podrobný popis herecké práce vlastního hereckého vzoru (digitální média, divadlo), tvůrčích a osobnostních kvalit herce, Zdůvodní, proč a v čem je pro studujícího vzorem, v čem je studující ve své současné herecké situaci zrcadlem výkonu svého hereckého vzoru.
- Kolokvium: Můj klient činoherní herec, jeho tvůrčí životospráva a vize hereckého rozvoje
- Studující na závěr semestru podají o sobě zprávu ve třetí osobě prostředky dokumentárního divadla (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 203
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Výstupy z učení
- Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
- Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 12:00–13:30 203
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Výstupy z učení
- Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
- Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 12:00–12:45 203, St 12:45–13:30 203
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Výstupy z učení
- Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
- Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Ladislav Odrazil (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 18:00–19:30 203
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Výstupy z učení
- Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
- Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 12:00–13:30 203
- Předpoklady
- EVER( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
DHAZ110 Divadelní seminář
Divadelní fakultazima 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
DHAZ110 Divadelní seminář
Divadelní fakultazima 2017
Předmět se v období zima 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
DHAZ110 Divadelní seminář
Divadelní fakultazima 2016
Předmět se v období zima 2016 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
DHAZ110 Divadelní seminář
Divadelní fakultazima 2015
Předmět se v období zima 2015 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAL110 Divadelní seminář )
Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- V prvním semestru jsou tématem semináře reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)