DIFA:DHAZ110 Divadelní seminář I - Informace o předmětu
DHAZ110 Divadelní seminář I
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 203
- Předpoklady
- Absolvování: DHAZ111 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DHAZ101 Herecká výchova. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
V 1. semestru je cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. - Výstupy z učení
- Schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny.
- Osnova
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- Jednou z možností konkrétní náplně semináře v prvním semestru jsou reflexe dosavadních zkušeností studentů v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář tři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je strukturovaná reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); druhým pět krátkých analýz (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a třetím dvoustránková reflexe 1.semestru studia.
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Výukové metody
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce.
- Metody hodnocení
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Kolokvium. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2022/DHAZ110