DDVZ113 Seminář k praxi I

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
doc. Mgr. Hana Halberstadt (přednášející)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 201, St 8:30–10:00 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty, dle jejich specializace, se základními metodickými a didaktickými přístupy v oboru Divadlo a výchova, Divadlo a výchova pro neslyšící či Taneční a pohybové divadlo a výchova v teoretické i praktické rovině. Studenti se učí koncipovat a reflektovat v teoretické rovině výukové jednotky (vyučovací hodina, dílna, výukový program apod.). Při koncipování programů studenti vycházejí ze svých znalostí, dovedností a způsobilostí nabytých během dosavadního studia, především z oblasti divadelní teorie a praxe, psychologie, pedagogiky apod.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- zná základní terminologii oboru své specializace (Divadlo a výchova, Divadlo a výchova pro neslyšící, Taneční a pohybové divadlo a výchova);
- má základní znalosti z didaktiky oboru své specializace (teorie, koncepty, metody a formy);
- orientuje se v základních odborných zdrojích;
- zná principy výstavby výukové jednotky v oboru specializace;
- zná základní hodnotící nástroje, které využívá při reflexi výukové jednotky či sebereflexi.

Odborné dovednosti:
- na základě zadání je schopen společně s ostatními členy týmu či samostatně navrhnout a reflektovat výukovou jednotku;
- dokáže reflektovat práci druhých i svoji práci a tyto poznatky využít při vytváření programů;

Obecné způsobilosti:
- jako člen týmu dokáže navrhnout, strukturovat, realizovat a reflektovat výukovou jednotku (hodinu);
- při koncipování programu využívá metody, koncepty a formy oboru své specializace;
- dokáže uplatnit základní terminologii oboru; - dokáže reflektovat práci sebe i druhých.
Osnova
  • 1) Úvod do praxe – možnosti studovaného oboru v praxi
  • 2) Základní didaktické pojmy – umělecko-pedagogické cíle, organizační formy výuky, didaktické metody atd.
  • 3) Strukturování a plánování výukových jednotek v oboru specializace
  • 4) Tvorba vlastních výukových jednotek v rámci studované specializace
  • 5) Reflektivní nástroje výukových jednotek
Literatura
  • BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
  • DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1991. 101 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2007. 199 s. ISBN 978-80-7068-207-4. info
  • Machková, E.: Volba literární látky pro DV aneb Hledání dramatičnosti, DAMU, Praha 2000. info
  • Maňák, J.; Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 223 s. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Průcha, A.: Moderní pedagogika, Portál 1998. info
  • Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J. Pedagogický slovník. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Portál, Praha 1998. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 8090195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.a.s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum. 467 s. ISBN 80-246-0956-8. 2005. info
  • MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. 2. vyd. Praha: AMU. 150 s. ISBN 80-7068-163-2. 2004. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA. 163 s. Edice Pohyb. ISBN 80-7068-181-0. 2004. info
Výukové metody
Formy výuky: seminář
Metody výuky: diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Zápočet udělen na základě docházky a plnění zadaných úkolů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DDVZ113