DDVZ108 Herecká průprava s metodikou

Divadelní fakulta
zima 2025
Rozsah
0/4/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jitka Vrbková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–19:30 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍLEM předmětu je seznámit studenty se základními scénickými a hereckými zákonitostmi. Důraz je kladen nejen na vlastní tvorbu, ale i na pozici tzv. "aktivního diváka" a vzájemnou zpětnou vazbu, která bude posléze výchozím bodem k pedagogické praxi.
Výstupy z učení
Student vytvoří (sám nebo v malé skupině) krátkou autorskou dramatickou situaci bez mluvení, ve které prokáže:
- schopnost postavit se před diváky a navázat s nimi kontakt
- schopnost vnímat svou jevištní přítomnost, přijmout ji a rozvíjet
- schopnost existovat jako herec v dramatické situaci a osvojit si režijně-hereckou fabulaci, která využívá mizanscény, dramatičnosti, scéničnosti, temporytmu, práce s rekvizitou
Student je též schopen dávat poučenou zpětnou vazbu svým spolužákům, v níž zúročí znalost výše uvedeného.
Osnova
  • - základní pohybová a mluvní rozehřívací cvičení
  • - já a divák: rozvíjení jevištní přítomnosti a cvičení na navázání kontaktu
  • - scéničnost: hledání scénických prvků v běžném životě i na jevišti
  • - dramatická situace, jevištní situace a režijní fabulace
  • - temporytmus: práce s rytmem a tempem v jednoduchých situacích
  • - mizanscéna
  • - práce s rekvizitou
  • - práce na individuálních či skupinových výstupech
  • - reflexe scénických a hereckých principů, metodika výuky scénické a herecké propedeutiky
Literatura
  • Barba, E. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. IBSN 80-7008-109-0 (DÚ), ISBN 80-7106-369-X (NLN). info
  • Bogart, A. - Landau, T. Úhly pohledu: The Viewpoints Book. Přeložila Jana Svobodová. Praha: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2. info
  • Císař, J. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6. info
  • Císař, J. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 32-009-86. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-921-7. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie: II. Dramatická postava. Praha: AMU, 2002. ISBN 80-7331-903-9. info
  • Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN 80-7068-150-0. info
  • Ejznštejn, S. M. Umenie mizanscény. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-69-2. info
  • Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • Sherhaufer, P. Čítanka z dějín divadelnej réžie I, II. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • Vinař, J. Elementy herectví. Praha:AMU, 2002. info
  • Vostrý, J. Předpoklady hereckého projevu. Praha: MŠMT ČR, 1991. info
  • Vostrý, J. Režie je umění. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-93-7. info
  • CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. 1. vyd. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
Výukové metody
Formy výuky: cvičení, divadelní projekt
Metody výuky: metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů, práce s textem, diskuzní metody, průběžná reflexe
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků: soustavné sledování výkonu studentů, analýza výsledků činnosti studenta – profesní výkon
Předpokládá se 100% docházka.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DDVZ108