DDML201 Základy managementu

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
1/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Dominika Fišerová Kuntzmannová (přednášející)
prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování prvního ročníku, zejména pak předmětů Stage management, Projektový management, Úvod do kulturní politiky, Mikroekonomika, Makroekonomika, Právo I a Právo II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základy managementu, smyslem manažerské práce a rolí, kterou manažeři sehrávají v uměleckých institucích nebo projektových týmech. Jít od konkrétního (sebeřízení, organizace v rodině, skupině) k systémovému pojetí řízení (řízení v institucích a řízení projektů v institucích). V obou semestrech je kladen důraz na řízení, tzn. na sekvenční funkce, aby byl student připraven na výuku leadershipu v navazující výuce.
Cílem předmětu v prvním ročníku není memorování uspořádaného systému teorie managementu, ale aplikace vybraných principů a postupů, které jsou užitečné pro práci v oblasti divadelní produkce.
Studenti prostřednictvím povinné četby, kterou recenzují, postupně poznávají rozdíl mezi řízením a vedením a učí se chápat, že budoucí pozice leadera je spojena s jeho vnitřním prostředím, nastavením, schopností přijmout odpovědnost a učinit správné rozhodnutí ve správné chvíli.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování semestru schopen:
- popsat sekvenční a průběžné manažerské funkce (systémová teorie managementu) a jejich význam pro vlastní praktickou činnost produkčních.
- vnímat propojenost organizování a personalistiky,
- definovat nástroje hodnocení spolupracovníků a rozumět strategii povolání včetně možností v uměleckém sektoru,
- chápat význam problematiky člověka, vlastností osobnosti, přetížení a konfliktu role při vedení spolupracovníků,
- rozumět motivaci a stimulaci, teorii rysů, stylům jednání spolupracovníků a výhodám či nevýhodám spolurozhodování,
- rozlišit řízení (management) od vedení (leadership) a zároveň vnímat spojitost těchto přístupů, chápat problematiku pluralitního vedení, vedení týmů a politického jednání,
- aplikovat dovednosti komunikace v souvislosti s vedením včetně aktivního naslouchání, definovat proces komunikace, komunikační toky a překážky v komunikaci,
- znát sekvenční funkci kontroly, pojmosloví s kontrolou spojené, přístupy pro nastavování kontrolních standardů a systém zpětné vazby,
- znát nástroje kontroly a controllingu a slabiny kontrolních procesů.
- postupně ověřovat nabyté znalosti na praktických produkčních projektech realizovaných ve vnitřním prostředí školy.
Osnova
  • 1. Organizace a vedení porad. Umění zapisování a komunikace v rámci porad s ohledem na umělecký provoz.
  • 2. Personalistika. Identifikace požadavků, stanovení prací, organizační struktury a pracovních míst. Plánování personalistiky a výběr spolupracovníků.
  • 3. Hodnocení pracovníků (personalistika). Tradiční hodnocení, hodnocení vzhledem k verifikovatelným cílům, systematické hodnocení a další systémy hodnocení. Odměny a stres vedoucích pracovníků. Odměňování a podmínky práce. Strategie povolání.
  • 4. Hodnocení a odměňování z pohledu vedení. Lidské faktory v řízení a vedení. Osobnost člověka, znalosti, dovednosti, zkušenosti. Vlastnosti osobnosti. Role, psychologická smlouva, přetížení role, konflikt role. Organizační politika.
  • 5. Vedení v souvislosti s motivací a stylem jednání. Motivace a stimulace. Teorie rysů. Styl jednání podřízených. Spolurozhodování.
  • 6. Vůdcovství: definice, prvky, přístupy a styly. Situační přístupy. Typy leaderů, jejich síla a vliv.
  • 7. Pluralita vedení, vedení týmů a politické jednání. Tým a jednotlivec.
  • 8. Komunikace a vedení. Proces a dovednosti komunikace. Komunikační dovednosti. Umění naslouchání. Překážky v komunikaci. Dovednosti prezentování.
  • 9. Kontrola a kontrolování. Pojmosloví, standardy, funkce kontrolního procesu. Systém zpětné vazby.
  • 10. Nástroje kontroly a controllingu. Aktivity a slabiny kontrolních procesů.
Literatura
    povinná literatura
  • Weihrich, H. - Koontz, H. : Management. Victoria Publishing, Praha 1993. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
  • BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
  • Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
  • CLARE, Rebecca a Tim PHILLIPS. Hra o trůny ve světě podnikání. 1. vydání. Omega, 2016, 136 s. ISBN 978-80-7390-363-3. info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005, 312 s. ISBN 80-86102-49-1. info
  • DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004, 337 s. ISBN 80-86102-53-X. info
  • Drucker Peter: Řízení neziskových organizací, Management press, Praha 1994. info
  • SMOLÍKOVÁ, Marta. Management umění. Praha: VŠUP, Otevřená spolčnost, o.p.s/ProCulture, 2008, 167 s. ISBN 978-80-86863-24-5. info
  • BRINDLE, Meg a Constance DEVEREAUX. The Arts Management Handbook. New York: M.E.Sharpe, Inc., 2011, 364 s. ISBN 978-0-7656-1741-5. info
  • Vodáček, L. - Vodáčková, O. Management, teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-94-8. info
  • VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění : Arts management. 1. Praha : ASPI-Wolters Kluwer, 2008. 184 s. ISBN 978-80-7357-356-0. info
Výukové metody
Forma výuky: 1 hodina přednášky, 1 hodina semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky).
Student je v úvodní hodině seznámen s podrobným časovým plánem, zadáním semestrálního úkolů (2 publikace a jejich recenzce) včetně termínu a způsobu odevzdání.
Organizační pokyny jsou studentům k dispozici ve složce studijní materiály, stejně tak jako prezentace a podklady k jednotlivým přednáškám a seminářům.
Metody výuky: přednáška, práce s textem, práce s obrazem, diskusní metody, samostatná práce studentů, případová výuka.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě zkoušky. Pro vykonání zkoušky musí student:
- splnit podmínku 80 % přítomnost na přednáškách, nepřítomnost řádně omluvit e-mailem vyučující.
- zpracovat dvě recenze zadaných publikací (Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. a 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0.).

Zkoušení probíhá ústní formou a bez přípravy. Student si z probraných témat, jež jsou na konci semestru soustředěny do dvou okruhů (jeden okruh má 5 témat), losuje po otázce z každého okruhu.

Řešení dílčích zadání pro seminární část výuky je samozřejmostí.
Navazující předměty
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e4f73549a1641c6b21e226ba810c547%40thread.tacv2/conversations?groupId=192566a8-1efc-4703-b09d-ece8b9b45baf&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Výše uvedený link odkazuje do MS týmu Mngmnt 1_2, kde je v AR 2021 realizována kontaktní výuka předmětu.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.