DDAL101 Dramaturgie a režie I

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lucia Repašská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předmět základu oboru - nejsou definovány žádné vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubit výklady zimního semestru o úvod do dramaturgicko-režijní problematiky tvorby inscenace: Objasňování nejdůležitějších témat a problémů z oboru dramaturgie, režie a teorie dramatu a jejich aplikace při analýzách a interpretacích klasických dramatických děl a jejich inscenací. Naučit se vnímat trojí úkoly dramaturgie - dramaturgie jako koncepce divadla, dramaturgie jako práce na inscenaci, dramaturgie jako myšlení o divadle (teoretická dramaturgie). Rozumět problematice dramaturgické volby, tvorby dramaturgické koncepce divadla i konkrétní sezony a porozumět vztahu uměleckého programu a dramaturgického plánu. Posluchači specializace Činoherní režie získají rovněž základní informace o možných inscenačních postupech.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- písemně zpracovat, zdokumentovat, prezentovat a vyhodnotit zhlédnuté inscenace
- pojmenovat tvůrčí záměry v těchto inscenacích i důvody použití jednotlivých komponentů z pohledu režiséra i dramaturga
- pracovat v týmu a efektivně komunikovat s jeho členy
- vnímat zodpovědnost za svou uměleckou tvorbu
- vytvořit dramaturgicko-režijní koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezony divadla podle vlastní umělecké představy
Osnova
  • Posluchači budou seznamování s historií reflexe dramatických textů; naučí se analyzovat stavbu dramatického textu podle klasických teorií; seznámí se s komunikativní teorií dramatických textů; pochopí pojem plurimediality; naučí se chápat šíři problematiky definice dramatu, jeho struktury, vztahu textu a inscenace atd. Budou se učit vnímat neustálý pohyb postupů, podle nichž je dramatický text vytvářen; naučí se zaujmout vlastní stanovisko k těmto teoretickým problémům - a to nejen na základě prostudovaných teoretických textů ale i podle vlastních zkušeností z četby dramat z různých období a průběžného vyhodnocování zhlédnutých inscenací.
  • Na praktických ukázkách videozáznamů a v rozborech společně zhlédnutých stylově kontrastních inscenací budou studenti seznamováni s konkrétním výkladem inscenací různých režisérů a se specifickými režijními prostředky, kterými tyto inscenace vytvářejí.
  • Součástí výuky je rovněž pravidelné hodnocení soustavné práce na realizaci Dramaturgicko-režijního projektu I.
Literatura
    povinná literatura
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
    doporučená literatura
  • Císař, Jan : Základy dramaturgie. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
  • Jaroslav Vostrý: Režie je umění, Praha 2001. info
    neurčeno
  • Boileau, N.: Umění básnické. Praha, 1997. (in: O umění básnickém a dramatickém). info
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Corneille, Pierre: Druhá rozprava o tragédii a prostředcích, jak ji pojednat podle pravděpodobnosti a nutnosti. Třetí rozprava o třech jednotách děje, času, místa. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 145 - 182. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Freytag, Gustav: Technika dramatu. Praha 1944. info
  • Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
  • Kovalčuk, Josef: Bořivoj Srba a Karel Kraus - dva magnetické poly českého dramaturgického myšlení. In: Ad honorem BS. JAMU, Brno 2006. info
  • Lukeš, Milan: Umění dramatu, Praha 1987. info
  • Mukařovský, Jan: Studie I. - III. (Brno, 2007). info
  • Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
  • Procházka, Miroslav: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988. info
  • Styan, J. L.: Prvky dramatu. Praha 1965. info
  • Szondi, Peter: Teória modernej drámy. Bratislava 1969. info
  • Veltruský, J. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. info
  • KOVALČUK, Josef. Bořivoj Srba a Karel Kraus - dva magnetické póly českého dramaturgického myšlení. In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, s. 75-87, 12 s. ISBN 80-86928-16-0. info
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Nezbytnou podmínkou k získání zápočtu je alespoň 80% účast na seminářích, přičemž každou neúčast je nutné předem osobně omluvit pedagogovi (v případě potřeby e-mailem, telefonicky nebo prostřednictvím sms) a uvést důvod absence, přičemž každá omluvená neúčast na semináři je absencí.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.