DAAZX99 Dramaturgie scénografie/mezioborová diskuse

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:45 uc_C
Předpoklady
Znalost z výuky předmětu Reflexe současné scénografie – vyučující Matěj Nytra, případně Současné výtvarné umění, zájem o dějiny umění a současné výtvarné a performativní umění.Ochota hledat nové analyzační přístupy ke kontextuální práci, ochota hledat trhliny a možnosti v prostorově obsahových vzorcích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojit studenty 3. Bc a 1. a 2. Mg oborů DF JAMU a poskytnout jim platformu pro diskusi a zkoumání stavu umění v současných politicko-sociálních podmínkách. Zájem o hledání různých úhlů pohledu se bude dotýkat postdramatických, posthumánních, neantropocentrických, queer a ekologických témat, etiky, jazykové a mezidruhové komunikace, sociálních systémů a interdisciplinarity ve vztahu k mezioborovým a intermediálním tendencím v současném umění, s ohledem na trendy deep time, slow art, reduct art. Diskuse bude otevřená pro vyjednávání scénografie či jiných oborů ve vztahu k současné politicko-ekologické situaci, ke queer možnostem rozšířit kulturní pole a spolupodílení se na současném stavu společnosti a přírody, struktury vzájemností. Studenti zpracují dle zájmu a dohody témata výtvarného či multimediálního charakteru 2. poloviny 20. století a dvou dekád 21.století . Jako výchozí bod se nabízí politika postmoderny, diskuse bude mít charakter skic. Ve spolupráci s dramaturgem Matějem Nytrou, který bude hostem předmětu bude předmět veden tématy trhlin, nevyužitých intelektuálních či performativních prostor. Seminář zaměřený na oboustrannou výměnu a hledání metod inspirace ze současných, dřívějších i budoucích fenoménů nejen vizuálních a divadelních oborů. Spolu s experty, jejich přítomným i tlumočeným myšlením a tématy, nebo vlastní sebereflexí a aktivitou budeme prolamovat setrvačnost a stálost mrtvých návyků, a strategií cílené ruptury zachytíme zrod či prohlubování rozličných vlivů, iniciací, formací i interpretací, které nám mohou pomoci vyznat se a orientovat v tekuté síti dění a aktérů současného světa. Za hranicemi performativity a scénografie, ale občas i uvnitř mezi nimi, budeme zkoumat naturální v politickém, spirituální v hmotném, imaginární v exaktním, a osou nám bude schopnost obracet jistoty naruby. Během navazujících semestrů semináře se budeme setkávat vždy s čerstvými, ale nikoli pomíjivými motivy, rezonujícími otázkami, případně přátelskými hostkami a hosty.
Výstupy z učení
Participativní výměna inspirací v mezioborovém diskurzu, rozšíření oborů o myšlení v kontextech současných trhlin a možností nových cest ve spolupráci a interakci a participaci mezi umělci a aktéry. Schopnost iniciování nových druhů vyjádření souvztažnosti a spolupráce v nehierarchické kompozici aktérů. Záznamy textů, participace a prezentace dle dohody s pedagogy.
Osnova
  • Volný sled setkání a diskusí na témata vyplývající z obsahu předmětu v reaktivní spolupráci studentů, procesuální stálá diskuse, imaginativní interakce, textová reflexe.. Říjen: Základní půdorys a okruhy zájmu, mentální mapy, výzkumu kontextu. Reflexe témat ve stálé cirkulaci zúčastněných, prostor komunikace – hry. Listopad: Rozhovory, akce s edukativními cíli, potencionální naleziště ve všednosti, hraniční ekotopy a jejich záznamy, výzkum obrazového materiálu (spoluúčast studentů) zpracování zvolených textů jako příprava k přístupu k diplomovým textům. Prosinec: Formování nabytých znalostí a zkušeností, prezentace v dohodnutých formách.
Výukové metody
Výukové metody: aktivní, participativní (seminář)
Metody hodnocení
Docházka 70%, spolupráce se studenty a pedagogy realizovaná zpracovanými obsahy a formáty dle dohody s pedagogy.
Informace učitele
Literatura: Doporučená - pracovní texty BAUDRILLARD Jean:Dokonalý zločin, Periplum, 2001, ISBN: 80-902836-7-5 • ZÁLEŠÁK, Jan: Umění spolupráce, Akademie výtvarných umění 2011. ISBN: 978-80-87108-26-0 • LIPOWETZSKY, Gilles: Třetí žena, Prostor  2000, ISBN: 9788072600304 • BARTHES, Ronald: Světlá komora - poznámky k fotografii, Fra 2005, ISBN: 978-80-86603-28-5 • FOUCAULT, Michel: Slova a věci, Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2 https://www.kosmas.cz/knihy/135703/slova-a-veci/ • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447 • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891 • CARLSON, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006, ISBN: 8088987237 • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity, nakladatelství Na konári 2011, ISBN: 978-80-904487-2-8 • Gómez-Peña, Guillermo (2005) Ethno-techno: Writings on performance, activism and pedagogy. Routledge, London. ISBN 0-415-36248-2 TRIBE, Mark. New media art. Köln: Taschen, 2006, s. 7. Basic art series. HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981 • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452 • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233 • ERICKSON, John D.: Dada: Performance, Poetry and Art, Boston: Twayne Publishers 1984, ISBN-10: 0805765506 ISBN-13: 978-0805765502 SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909 • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738 • https://www.wmagazine.com/story/mowalola-ogunlesi-lagos-designer • Koubová Alice, Play and Democracy. London and New York: Routledge, 2022. 264 s. ISBN 978-0-367-64127-6. • Koubová Alice, Terény performance. Praha: AMU, 2021. 526 s. ISBN 978-80-7331-581-8 • Koubová Alice, Myslet z druhého místa: K otázce performativní filosofie. Praha : AMU, 2020. 168 s. ISBN 978-80-7331-511-5. • Koubová Alice, Donald Winnicott a politická teorie' Praha : Filosofia, 2020. 87 s. ISBN 978-80-7007-622-4. • https://www.google.cz/books/edition/Performance_A_Critical_Introduction/Szg7DwAAQBAJ?hl=cs&gbpv=1&dq=marvin+carlson+performance&printsec=frontcover •
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DAAZX99