D21364z Didaktika a historie DaV

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Silva Macková (přednášející)
Michal Vala (přednášející)
Garance
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty:Propedeutika dramatické výchovy (znalost základních didaktických pojmů), Úvod do dramatické výchovy, Divadlo Fórum, Úvod do teorie divadla, Teorie dramatu, Dějiny českého divadla, Dějiny světového divadla

Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Tematické okruhy:
    1. Obsah oboru, struktura, disciplíny, pomocné disciplíny - obor divadlo a výchova (charakteristika, vývoj oboru),tři základní oblasti obsahu oboru (vzdělávání, amatérské divadlo, divadlo ve výchově), vztah DaV a pedagogiky, psychologie a teatrologie

    2.Základní didaktické pojmy - cíl, kompetence, obsah, metody, formy

    3. Rámcové vzdělávací programy - RVP PV, RVP ZV, RVP GV, RVP ZUŠ

    4. Metody oboru DaV, základní principy, herní a jevištní jednání - běžné didaktické metody v DaV, princip tematizace a zobrazování, základní rozdíl mezi herním a jevištním jednáním (prožitek, zkušenost)

    5. Formy oboru DaV - formy vzdělávání v oboru ve vztahu k vzdělávací instituci, formy v procesu tvorby inscenace

    6. Herní jednání - fáze herního jednání, principy herního jednání, vedení herního jednání, dramatická hra, strukturovaná dramatická hra

    7. Jevištní jednání - princip komunikace, základní principy jevištního jednání

    8. Tvorba inscenace - tvorba inscenace jako projekt (dramaturgie, režie, scénografie a zvuk, herecká tvorba)

    9. Divadlo ve výchově (divadlo fórum, divadlo ve výchově v užším smyslu, projekty k inscenacím)

    10. Pedagog oboru DaV. osobnostní předpoklady pedagoga DaV, vzdělání pedagogické a odborné, vzdělávací instituce a postavení DaV v nich


Literatura
  • Petty, J.: Moderní vyučování. info
  • Macková,S.: Dramatická výchova, JAMU 2005. info
  • Svozilová - Drahanská,P.: Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání, JAMU 2007. info
  • Svozilová,D.: Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy, JAMU 2005. info
  • Machová,E.: Jak se učí dramatická výchova (Didaktika dramatické výchovy), DAMU. info
  • Valenta,J.: Metody a techniky dramatické výchovy, Praha, agentura Strom 1998. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, www.vuppraha.cz. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, www.vuppraha.cz. info
  • Časopis Tvořivá dramatika. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky


  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D21364z