H60122z Music Direction I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Tomáš Řezníček (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Řezníček
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně vykonané přijímací řízení.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních znalostí, souvisejících s potřebným teoretickým vybavením pro činnost hudebního režiséra a osvojení práce hudebního režiséra v nahrávacím procesu. Výuka probíhá v zimním semestru zejména poslechem a srovnáváním různých nahrávek téhož díla (analýzou provedení a zhodnocení úrovně provedení, kladů a záporů konkrétních nahrávek a interpretů), cvičením schopnosti sledovat notový zápis a posuzovat výše uvedené charakteristiky, a také osobní účastí při pořizování hudebního záznamu (ideálně jak záznamu koncertu, tak studiové nahrávky).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• rozlišit komponenty hudebního záznamu,
• analyzovat a charakterizovat barvu hudebních nástrojů,
• rozlišovat dynamickou kontinuitu, jednotu tempa jednotlivých záběrů a kontinuitu celku,
• dokázat pracovat v týmu,
• charakterizovat psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
Syllabus (in Czech)
  • Orientace v různých formách zápisu hudebního díla, různých hudebních stylů a žánrů.
  • Posouzení kvality provedení hudebního díla z hlediska techniky provedení (dodržení notového zápisu, intonace, rytmus, souhra, kvalita zvuku) a z hlediska interpretační úrovně po stránce stylovosti díla (interpretační zvyklosti hudebních slohů, tempová přiměřenost, rozvržení temp, práce s agogikou, dynamika provedení, interpretační přínos danému dílu, emoční vklad atd.).
  • Definice cíle hudebního záznamu živého vystoupení (záznam, přímý přenos, zvuk kontra zvuk a obraz) a studiové nahrávky. Princip práce hudebního režiséra ve shora uvedených případech, nutné znalosti a příprava.
  • Pole působnosti hudebního režiséra a zvukového mistra, jejich součinnost.
  • Rozlišování komponentů hudebního záznamu, barva nástrojů, dynamická kontinuita, jednota tempa jednotlivých záběrů, kontinuita celku.
  • Práce v týmu, hudební režisér, zvukový mistr, interpret, exaktní vyjadřování problémů v zájmu vzájemné komunikace. Psychologické aspekty práce hudebního režiséra, způsoby komunikace s interpretem, odhad výkonnostního maxima.
  • Pořízení záznamů hudebních děl v rozhlasovém studiu a v mimo studiových akustických prostorách.
Literature
  • SYROVÝ, Václav. Akustická typologie přirozených zdrojů hudebních signálů. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2000.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-297-8.
  • ŠPELDA, Antonín: Hudební akustika. Praha: SPN, 1978.
  • FORRÓ, Daniel. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení. Hromadná výuka. Součástí výuky je praxe v nahrávacím studiu.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za předvedení dovedností, týkajících se práce hudebního režiséra.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60122z