HF:H60122l Hudební režie I - Informace o předmětu
H60122l Hudební režie I
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Řezníček (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Řezníček
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60122z Hudební režie I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:N)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšiřování a prohloubení znalostí, získaných v zimním semestru, tzn. co možná nejkomplexnějšího vhledu do problematiky hudební režie. V letním semestru se student naučí pořizovat záznamy hudebních děl (příprava na natáčení „v terénu“, příprava a natáčení ve studiu) a seznámí se s celým nahrávacím řetězcem a procesem masteringu (práce ve střižně na střihovém software ProTools).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• vytvořit záznam hudebního díla v rozhlasovém studiu i v jiných prostorách,
• vytvořit záznam koncertu s přenosovým vozem a přenosovým zařízením,
• vyjmenovat a charakterizovat prvky analogového a digitálního nahrávacího řetězce a jejich specifika z pohledu hudebního režiséra,
popsat nosiče zvukového záznamu a způsob evidence záběrů, jejich sestřih a navazování,
• vytvořit finální zvukovou nahrávku – master tape – a její dokumentaci. - Osnova
- Zachycení a definování odlišností v nahrávce proti notovému záznamu (zjevné chyby v notách, intonaci, rytmu, souhře, dynamice).
- Posouzení a případné opravy nedostatků v interpretaci, zejména po stránce stavby skladby, dynamiky, rozvržení tempa atd.
- Režijní práce při studiové nahrávce, vytipování a nalezení vhodného místa pro případný střih z hlediska možností interpreta a při sledování všech výše uvedených parametrů s ohledem na proveditelnost a úspěšnost střihu.
- Práce se střihovým softwarem, praktická „kompletace“ natočeného materiálu z nahrávacího studia.
- Účast na nahrávacím procesu, příprava natáčení, volba rozmístění mikrofonů, nastavení zvukového mixu - zhodnocení reálných zvukových podmínek a tvorba „ideálního“ zvuku.
- Rozlišování komponentů hudebního záznamu, barva nástrojů, dynamická kontinuita, jednota tempa jednotlivých záběrů, kontinuita celku.
- Orientace v různých formách zápisu hudebního díla, různých hudebních stylů a žánrů.
- Záznam koncertů s přenosovým vozem a s digitálním přenosovým zařízením.
- Nahrávací řetězec - analogový, digitální, dvoustopý a vícestopý záznam.
- Nosiče záznamu, evidence záběrů, sestřih, navazování. Sestavení finálního produktu - master tape.
- Sestavení finálního dokumentu - mastering order, křestní list.
- Literatura
- ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961.
- SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha, 1. vydání, 2009, ISBN 978-80-7331-161-2.
- VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2000. 80-86253-05-8.
- RYCHLÍK, Jan a kol. Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů. Praha: Panton, 1968.
- Výukové metody
- Cvičení. Hromadná výuka. Součástí výuky je praxe v nahrávacím studiu.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Hodnocení bude uděleno za ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí a předvedení dovedností, týkajících se práce hudebního režiséra.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H60122l