H60122l Hudební režie I

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Řezníček (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Řezníček
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60122z Hudební režie I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšiřování a prohloubení znalostí, získaných v zimním semestru, tzn. co možná nejkomplexnějšího vhledu do problematiky hudební režie. V letním semestru se student naučí pořizovat záznamy hudebních děl (příprava na natáčení „v terénu“, příprava a natáčení ve studiu) a seznámí se s celým nahrávacím řetězcem a procesem masteringu (práce ve střižně na střihovém software ProTools).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• vytvořit záznam hudebního díla v rozhlasovém studiu i v jiných prostorách,
• vytvořit záznam koncertu s přenosovým vozem a přenosovým zařízením,
• vyjmenovat a charakterizovat prvky analogového a digitálního nahrávacího řetězce a jejich specifika z pohledu hudebního režiséra,
popsat nosiče zvukového záznamu a způsob evidence záběrů, jejich sestřih a navazování,
• vytvořit finální zvukovou nahrávku – master tape – a její dokumentaci.
Osnova
  • Zachycení a definování odlišností v nahrávce proti notovému záznamu (zjevné chyby v notách, intonaci, rytmu, souhře, dynamice).
  • Posouzení a případné opravy nedostatků v interpretaci, zejména po stránce stavby skladby, dynamiky, rozvržení tempa atd.
  • Režijní práce při studiové nahrávce, vytipování a nalezení vhodného místa pro případný střih z hlediska možností interpreta a při sledování všech výše uvedených parametrů s ohledem na proveditelnost a úspěšnost střihu.
  • Práce se střihovým softwarem, praktická „kompletace“ natočeného materiálu z nahrávacího studia.
  • Účast na nahrávacím procesu, příprava natáčení, volba rozmístění mikrofonů, nastavení zvukového mixu - zhodnocení reálných zvukových podmínek a tvorba „ideálního“ zvuku.
  • Rozlišování komponentů hudebního záznamu, barva nástrojů, dynamická kontinuita, jednota tempa jednotlivých záběrů, kontinuita celku.
  • Orientace v různých formách zápisu hudebního díla, různých hudebních stylů a žánrů.
  • Záznam koncertů s přenosovým vozem a s digitálním přenosovým zařízením.
  • Nahrávací řetězec - analogový, digitální, dvoustopý a vícestopý záznam.
  • Nosiče záznamu, evidence záběrů, sestřih, navazování. Sestavení finálního produktu - master tape.
  • Sestavení finálního dokumentu - mastering order, křestní list.
Literatura
  • ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha, 1. vydání, 2009, ISBN 978-80-7331-161-2.
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2000. 80-86253-05-8.
  • RYCHLÍK, Jan a kol. Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů. Praha: Panton, 1968.
Výukové metody
Cvičení. Hromadná výuka. Součástí výuky je praxe v nahrávacím studiu.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí a předvedení dovedností, týkajících se práce hudebního režiséra.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60122l