H40825 Management

Faculty of Music
Winter 2014
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Music Theory Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Theory Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně ukončený první ročník studia bakalářského stupně.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky řízení subjektů podnikatelského i nepodnikatelského typu. Pochopení principů řízení na základě teoretických poznatků a rozvoj měkkých dovedností (soft skills).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení všeobecného managementu
  • 2. Vývojové trendy managementu v kontextu ekonomickém, sociálním a politickém (20. a 21. století)
  • 3. Podstata organizace
  • 4. Základní typy organizačních struktur, principy organizování
  • 5. Plánování a rozhodování
  • 6. Profil manažera, osobnostní charakteristiky a předpoklady pro úspěšný výkon manažerské funkce. Management x leadership.
  • 7. Motivace. Motivační nástroje, motivační systémy
  • 8. Základy strategického managementu
  • 9. Poznatky a zkušenosti z praxe (příp. exkurze/hostovaná přednáška)
  • Soft skills:
  • • Komunikování
  • • Vyjednávání
  • • Řešení problémů a konfliktů
  • • Management času
  • • Leadership
  • • Vedení
  • • Networking
Literature
    required literature
  • Veber, Jaromír. Management : základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha : Management Press. 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. info
  • BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6.
    recommended literature
  • Bednář, František: Management a marketing služeb, ISBN 80?85429?70?5. 1. vydání 2002. info
  • Armstrong, Michael. Management a leadership. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2177-4. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Čakrt, M.: Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 1996. info
  • ROBBINS, Stephen P a Mary K COULTER. Management. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 600 s. ISBN 80-247-0495-1.
Teaching methods (in Czech)
Výukové formy: přednášky, cvičení
Výukové metody: Přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce, práce s odbornými texty, obrazem, A/V, diskuzní metody.
Assessment methods (in Czech)
1. Recenze odborné publikace
2. Test
3. Ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 2.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2014/H40825