HF:H70075z Antique and music - Course Information
H70075z Antique and music
Faculty of MusicWinter 2013
- Extent and Intensity
- 1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Music Theory Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Theory Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Piano and Piano pedagogy (programme HF, N-HUDUM)
- Syllabus (in Czech)
- * Obsah předmětu: Ohlas antické filosofie. Harmonia mundi (Pythagoras - Boëthius - Kepler - Hindemith).
Novoplatónismus a italské akademie, Camerata. Platónská akademie ve Florencii (Marsilio Ficino). Ohlasy Platónovy Ústavy u hudebních teoretiků cinquecenta (Vicentino, Galilei, Caccini).
Význam antické rétoriky pro vznik barokní hudby: rétorické figury, afektová teorie. Monteverdi: předmluva k 5. knize madrigalů: protiklad prima e seconda prattica. Princip imitazione delle parole a jeho analogie v manýristické poezii (meraviglia), případně ve výtvarném umění (imitazione fantastica). Afektová teorie u Monteverdiho: tzv. klíčová slova, důraz na emocionalitu, psychologický účinek. Rozpad verše a melodie na jednotlivé motivy jako důsledek tohoto přístupu k textu. Klíčový pojem afektové teorie: Muovere dell'affetti. Nediskursivní výrazové prostředky pro jeho uplatnění. Tassův Osvobozený Jeruzalém jako ideální literární předloha pro zhudebnění.
Vývoj antického mýtu a jeho parodizace v hudebním divadle. Např. mýtus o Orfeovi (Monteverdi - Gluck - Offenbach - Stravinskij) aj.
Genere concitato (Monteverdi, osmá kniha madrigalů). Etymologie slova „genus" v řeckých hudebních teoriích. Rozmanitost aplikace tohoto termínu u Monteverdiho. Monteverdi: předmluva k osmé knize madrigalů (Madrigali guerrieri, et amorosi, 1638). Teorie tří základních afektů, hlasových rejstříků a stylů. Furor poeticus jako inspirace pro genere concitato. Aristotelés (Politika), Aristides Quintilianus (Peri músiké), Franchino Gaffurio (Practica musicae). Etické hledisko. Stav šílenství, vytržení jako inspirace pro uměleckou tvorbu. Teorie hlasových rejstříků pro vyjádření různých vášní. Vývoj teorie hlasových rejstříků v antice. Spojení klasifikace různých afektivních účinků hudby s výškovou polohou hlasu. Analogie při užití modů, případně hudebních nástrojů. Claudios Ptolemaios (Harmonika), Girolamo Mei, Giovanni de' Bardi (Discorso sopra la musica antica, e'l cantar bene). Platón: Ústava (3. kniha).
Zobrazení antického mýtu u Igora Stravinského. Sváteční zobrazení mýtu: antické inspirace (Apollon Musag?te, Persefona, Orfeus, Agon). Antická tragédie jako model (Oedipus rex).
Antický mýtus v divadelní poetice Bohuslava Martinů. Proměny mýtu v souvislosti s uměleckými a filosofickými proudy ve 20. století (surrealismus, existencialismus aj.). Závislost pojetí mýtu u Martinů na literátech, jimiž se inspiroval (G. Neveux). Paralely mýtu o labyrintu (Ariadně) se skladatelovými souputníky v oblasti literatury a výtvarného umění (F. Dürrenmatt, P. Picasso aj.).
- * Obsah předmětu: Ohlas antické filosofie. Harmonia mundi (Pythagoras - Boëthius - Kepler - Hindemith).
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška s diskusí, ukázky
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 1 z 2.
- Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H70075z