H50330Sz Conducting II

Faculty of Music
Winter 2013
Extent and Intensity
2/0. 13 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Lubomír Mátl (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H60059Sz Conducting I
absolvování 1. ročníku
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Samostatná práce s komorním vokálním tělesem, krátké vystoupení v délce min. 20 minut.

Syllabus (in Czech)
  • Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.

    - metodika práce při zkouškách
    - odhalení základních pěveckých a intonačních problémů
    - vnímání zvuku a analýza jednotlivých hlasových skupin
    - pěvecké vedení sboru z hlediska hudebního slohu
    - studium skladeb z období renesance
    - motetto, madrigal, villanella: interpretační různost
    - mešní ordinarium
    - zvuk a barva hudby renesančního věku
    - vztah hudby a slova v renesanci
    - vícesborová technika
    - studium skladeb: J. Suk: Deset zpěvů pro ženský sbor a čtyřruční klavír op. 15, Palestrina, Lasso, J. G. Handl, Hassler, Vittoria kustické, fyziologické a fonetické problémy vokálního projevu se zaměřením na sborový zpěv
    - pěvecké vedení zpěváků k barevné jednotě a sjednocení pěveckých individualit v hlasovou skupinu
    - problémy sborové intonace
    - přirozené a temperované ladění v praxi
    - praktické rozlišování malých a velkých kroků z hlediska durové a mollové tonality, intonace intervalů z pohledu harmonické souvislosti a jejich variabilita
    - držené enharmonicky změněné tóny
    - mollová tonalita a její intonační vlivy
    - intonační problémy vznikající špatnou pěveckou technikou
    - otázky akustiky v souvislosti s intonací a barvou
    - řízení sboru s malým instrumentálním doprovodem
    - studium děl: A. Bruckner: Motetta, L. Janáček: Otčenáš, P. I. Čajkovskij: Liturgie sv. Jana Zlatoústého, Palestrina: Missa papae Marcelli, Monteverdi, Gesualdo da Venosa

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literature
  • Černý J.: Hudba české renesance, Praha 1982. info
  • Štědroň M.: Claudio Monteverdi - génius opery, Supraphon, Praha 1985. info
  • Burckhardt, J.: Die Kultur der Renaissance in Italien, Stuttgart 1988. info
Teaching methods (in Czech)
Individuální výuka
Assessment methods (in Czech)
zkouška + zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 13 z 26.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H50330Sz