HF:H41918z Orchestrální praxe II - Informace o předmětu
H41918z Orchestrální praxe II
Hudební fakultazima 2013
- Rozsah
- 0/40. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Radek Tomášek (přednášející)
- Garance
- Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle předmětu spočívají v získání praktických zkušeností v orchestrální hře – student je členem partnerského profesionálního symfonického orchestru (konkrétně Filharmonie Brno, složené výhradně z profesionálních instrumentalistů). Během týdenního nastudování a provedení různých skladeb (výběr je určen partnerskou organizací), se studenti zdokonalují hned v několika oblastech směřujících ke kvalitní interpretaci: rytmická ukázněnost a flexibilita, barevná stabilita vycházející z odlišností jednotlivých bicích nástrojů, spolupráce s dirigentem a reakce na dirigentské gesto, hudební projev a stavba hudební fráze.
Studeni, kteří prošli orchestrálními projekty, ovládají základní znalosti a dovednosti kladené na orchestrální hráče: umí se intonačně, rytmicky a barevně přizpůsobovat, mají obecné povědomí o interpretovaných skladbách, o základních pojmech a schématech dirigentské techniky při sledování dirigenta, jsou kreativní a komunikativní při řešení interpretačních problémů, mají smysl pro týmovou práci a uvědomují si spoluzodpovědnost za celkovou úroveň výkonu hudebního tělesa.
- Osnova
- Podstatou a cílem orchestrální praxe je rozvoj samostatnosti a stoprocentního osobního
přístupu hráče v přípravě partů a jejich následné interpretaci v orchestru a příprava studenta,
směřující k budoucímu uplatnění jako orchestrálního hráče.
- zvládnutí principů a všech aspektů orchestrální hry v praxi
- osvojení a zvládnutí postupu přípravy a studia orchestrálních partů s důrazem na
100 % osobní přístup studenta s ohledem na časovou rovinu, ve které je nucen hráč
v praxi jednotlivé fáze přípravy partů řešit:
o bez nástroje a bez poslechu nahrávky
o s poslechem nahrávky; důkladný poslech a interpretační rozbor audio
nahrávek
o vyřešení technických pasáží prakticky u nástroje bez nahrávky
o studium partu prakticky u nástroje s nahrávkou
(všechny body s příp. použitím partitury)
- získání znalostí interpretace hudby různých údobí
- zaměřit se na různorodost nástrojového obsazení hraných partů pro získání
zkušeností řešení odlišných problémů specifických pro daný nástroj s důrazem na
frázování, agogiku a především osobní přínos studenta hrané kompozici
- dbát na vysokou technickou i interpretační úroveň hry
- Podstatou a cílem orchestrální praxe je rozvoj samostatnosti a stoprocentního osobního
přístupu hráče v přípravě partů a jejich následné interpretaci v orchestru a příprava studenta,
směřující k budoucímu uplatnění jako orchestrálního hráče.
- Výukové metody
- cvičení - 10 dní; 5 dní intenzivní praktická příprava
(navazuje na 5 dní praxe) + min. 5 dní intenzivní praxe
v orchestru Filharmonie Brno
- Metody hodnocení
- zkouška
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2013/H41918z