HF0116l Composition and Instrumentation Theory I

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
-úspěšně vykonaná přijímací zkouška;
-absolvování předmětu HF0116z Teorie kompozice a instrumentace I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je orientace v hudbě druhé poloviny 20. století z hlediska kompoziční techniky, estetického přístupu a instrumentačních postupů. V instrumentaci zaměřeno na strunné, smyčcové, klávesové nástroje a lidský hlas. Rozšířené nástrojové techniky.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
-rozpoznat a analyzovat prvky kompozičních technik 2. poloviny 20.století;
-zaujmout poučené interpretační stanovisko k hudbě tohoto období;
-rozumět speciálním požadavkům partitur a hudebnímu zápisu kompozičních a instrumentačních inovací;
-bezpečně se orientovat v možnostech smyčcových, strunných, klávesových nástrojů a lidského hlasu;
-získá přehled o používaných rozšířených nástrojových technikách
Syllabus (in Czech)
  • - serialismus, Darmstadtská škola;
  • - náhoda, indeterminismus, aleatorika - druhy, metody, zápis;
  • - tembrální hudba, Polská škola, Ligeti a Xenakis - grafická partitura;
  • - americký minimalismus - estetika, kompoziční techniky;
  • - redukcionismus, nová jednoduchost;
  • -new complexity - B. Ferneyhough, ;
  • - polystylovost, postmoderní neostyly;
  • - elektronická hudba, konkrétní hudba - souvislosti s tembrální a minimalistickou kompozicí;
  • - spektralismus a jeho předchůdci;
  • - rozšířené techniky hudebních nástrojů, jejich vyznění, použití a notace;
  • - podrobně nástroje smyčcové, strunné, klávesové a lidské hlasy;
  • - instrumentační souvislosti probíraných kompozičních metod;
Literature
  • Burghauser,J.- Špelda,A.: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha 1967. info
  • Rychlík, J. a kolektiv: Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů, Panton, Praha 1968. info
  • Zich, J.: Orchestrace a sborová sazba, Panton, Praha 1986. info
  • Writings on music 1965-2000 / Steve Reich ; Edited with an introduction by Paul Hillier. -- New York ; Oxford : Oxford University Press, 2002.
  • Orchestrace jako otevřený proces: (sborník studií). Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
  • EMMERT, František. Emmert,František:Poznámky k instrumentaci, I/2001/ (The notes to instrumentation). In Emmert,František:Poznámky k instrumentaci, I/2001/. JAMU Brno: JAMU Brno, 2001, 230 pp. JAMU Brno 2001. ISBN 80-85429-54-3. info
Teaching methods (in Czech)
-poslech a analýza partitur;
-řízená rozprava;
-práce s odbornou literaturou;
-samostatné kompoziční a materiálové studie;
Assessment methods (in Czech)
-kompoziční a instrumentační analýza vybrané skladby 2.poloviny 20. století - technické požadavky, zápis, nástrojové techniky, kompoziční metody, hierarchie uvnitř hudební formy;
-kompoziční a instrumentační studie s použitím prvků kompozičních metod 2.poloviny 20. století;
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0116l