HF:HF0123l Teorie interpretace I - Informace o předmětu
HF0123l Teorie interpretace I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování zimního semestru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie interpretace I je nabídnout studentům inovativní teoreticko-analytický pohled na vybrané skladby z historického období baroka 17. a 1.pol. 18. století. Teorie interpretace II má ambice výrazným způsobem posilnit a přispět k interpretační kvalitě a jistotě daného interpretačního výkonu. Důležitou součástí předmětu je jasným způsobem charakterizovat vývojovou fázi konsonanční teorie baroka, se zvláštním zřetelem na souzvučné jevy v tonálně-funkční harmonii, a zároveň přiblížit studentům charakteristické kompoziční techniky a hudební druhy barokní hudby.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy barokní hudby;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v jednotlivých hudebních typech a druzích barokní hudby;
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétní vybranou skladbu;
- orientovat se v principech tonálně-funkční harmonie a definovat konkrétně typy harmonické kadence
- charakterizovat barokní typy vícehlasu: polyfonie, monodie a homofonie - Osnova
- 1. Přestavba harmonie okolo roku 1600:
- - Přechod mezi renesančními a barokními zákonitostmi
- - Prima pratica versus seconda pratica
- - Monteverdi a jeho klíčové historické postavení v daném procesu přestavby
- - Vertikalizace jako klíčový reformní princip v renesanci a v raném baroku
- 2. Filipovy zákony vývoje harmonie:
- - Zákon kontrastu, zákon přeměny následnosti na současnost, zákon harmonické korelace
- - Dialektické zákonitosti a jejich významný vliv na hudební dílo
- - Dynamika a statika v hudbě všeobecně
- 3. Barokní harmonie:
- - Jak bude vypadat budoucnost?
- - Generálbasová technika, J.Ph. Rameau
- - Tonálně-funkční harmonie a její zákonitosti
- - Neúprosná dějinná vývojová spirála
- 4. Harmonická kadence
- - Harmonická kadence jako základní kostra tonálně-funkční harmonie
- - Základní a rozšířený typ harmonické kadence
- - Harmonická kadence jako základní formotvorný a strukturální element v barokní hudbě
- - Sekvence a využití sekvenčních postupů v barokní praxi
- 5. Chromatizace diatonického prostoru
- - Chromatizace a její úloha v dílech J.S. Bacha a G. F. Händla
- - Mimotonální akordy, substituční toniky a dominanty
- - Alterace a princip harmonické komplikace ve vrcholném období baroka
- 6. Kontrapunktické techniky v barokní hudbě
- - Definice kánonicko-imitačních postupů
- - Druhy a typy kánonů a imitací
- - Permutační princip
- 7. Invence
- - Kontrapunktické postupy v instrumentální hudbě baroka
- - Charakteristika invence, toccaty a fantazie
- - Dvojhlasné invence a trojhlasné sinfonie J.S. Bacha
- 8. Teorie fugy
- - Definice hudebních druhů – ricercar a fuga
- - Hierarchický vztah dux – comes v barokní fuze
- - Tektonická struktura ve fuze - Expozice, rozvedení a závěr
- - Dvojitá a vícenásobná fuga, chorálová fuga, fughetta, fugato
- 9. Kontrapunktické variace
- - Passacaglia a ciaccona
- - Lamento bas - passus duriusculus
- - Rétorika a afektová teorie v barokní hudbě
- - Vliv kontrapunktických variací na budoucí vývoj evropské hudby
- Literatura
- Nazaikinskij, Jevgenij V.. Logika hudobnej kompozície. Bratislava: Opus, 1988.
- Janeček, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
- Štefková, Markéta. Na ceste k zmyslu: Štúdie k hudobnej analýze). Bratislava: DIVISSLOVAKIA, 2007.
- Kresánek, Jozef. Tektonika. Bratislava: ASCO Art and Science, 1994.
- Faltin, Peter. Funkcia zvuku v hudobnej štruktúre. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1966.
- Filip, Miroslav. Vývinové zákonitosti klasickej harmónie. Bratislava: Národné hudobné centrum, 1997.
- Hrušovský, Ivan. Úvod do štúdia teórie harmónie. Bratislava: SPN, 1972.
- Kresánek, Jozef. Slovenská ľudová pieseň zo stanoviska hudobného. Bratislava: Národné hudobné centrum, 1997.
- Kresánek, Jozef. Tonalita. Bratislava: Opus, 1982.
- Reicha, A., Pojednání o kontrapunktu, Musica Viva, Praha 2016
- Kofroň, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2002.
- Janeček, Karel. Tektonika. Praha: Supraphon, 1966.
- Hula, Zdenek. Nauka o kontrapunktu. Praha: Editio Supraphon, 1985.
- Výukové metody
- 1 hod.přednáška, 1 hod. cvičení: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- Docházka 70%, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce. 1 seminární práce a ústní zkouška
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF0123l