H70130l Teorie Jazzové improvizace III

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Garance
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 15:10–16:45 317
Předpoklady
EVER( H70130z Teorie Jazzové improvizace III )
Student třetího ročníku musí mít započteny předchozí stupně tohoto předmětu (Teorie Improvizace I., Teorie Improvizace II.)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktická zkušenost s těmito improvizačními koncepty a nabytí schopnosti uplatnit tyto koncepty ve vlastním přístupu k improvizaci. Hlavními tématy práce s komplexními metry (5/4, 7/4, 11/8), polyrytmus, práce s triolovou subdivizí, posouvání fráze z těžké doby na jiné místo. Studenti se důkladně seznámi s hudbou Ornetta Colemana formou analýzy jeho kompozic a transkribcí jeho sól. Důraz je kladen taky na schopnost kompozice vlastních melodií v duchu Ornetta. Dalším studijním okruhem bude komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea). V neposlední řadě se v rámci toho předmětu studenti seznámí s polytonálními systémy skrze studium textůry moderních jazzových kompozic.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - obratně se pohybovat v komplexních lichých metrech (5/4, 7/4, 11/8)
- efektivně a muzikálně pracovat s triolovou subdivizí (začínat fráze na jiných místech doby)
- pohybovat se volně v čase bez ohledu na tempu a metru skladby
- kreativně pracovat s melodii na pomezí tonální a free improvizace (Ornette Coleman, Paul Bley, Miles Davis)
- pracovat s mimotanálními systémy (12ti tónový systém)
- komplexně využívat pentatonické stupnice odvozené z harmonie mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea)
- kreativně využít 12ti tónový systém
Osnova
  • Pentatonické stupnice v modálním blues
  • Komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů vycházejících z mateřské pentatonické stupnice
  • Chick Corea - studium jeho kompozic a analýza sól (Matrix)
  • Volná improvizace postavená na texturální kompozici
  • Miles Davis Druhý kvintet - volnější práce s formou a s rytmem (analýza skladeb z Live At Plugged Nickel)
  • Volná práce s časem - hra rubato
Výukové metody
Forma výuky: dílna Metona výuky: Přednáška, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Soustavné sledování výkonu studentů a závěrečná zkouška: - zkomponované dvě písně postavené na komplexních pentatonických stupnicích - rytmické cvičení (rubato přes daný čas) - transkribce sóla
Informace učitele
http://jirilevicek.com
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.