HF:H80006l Umění ve veřejném prostoru - Informace o předmětu
H80006l Umění ve veřejném prostoru
Hudební fakultaléto 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Představit současné možnosti prezentace současného umění v prostoru společenskho dění a veřejných aktivit. Součástí předmětu je zprostředkování informací o významných představitelích s ukázkami některých důležitých děl a realizací (foto, dia, video, CD-Rom, internet). Umění ve veřejném prostoru je součástí kontextu umělecké tvorby zejména v druhé polovině 20. století a v současné době nabývá stále většího významu pod vlivem výrazného vývoje vizuální kultury, kyberartu, vývoje informačních technologií a postmoderní filozofie. V konceptuální, či teoretické rovině je zasazujeme do širšího kontextu směřování umělecké tvorby k multimédiím, intermédiím, dematerializaci uměleckého díla, k důrazu na procesuálnost, zrušení hierarchie vztahu autor - vnímatel a přesahu umělecké tvorby do mimouměleckých oblastí. Student po absolvování předmětu zná důležité pojmy: – medium – medialita – mediace – mediální – vizuální komunikace – umění akce – happening – performance – gesto – proces – event – urbánní – sepulkrální – socioart – streetart – graffiti – reklama – multimedia – simulace – instalace – guerilla gardening – cyberart – www art – videoperformance – internetové vysílání a umí je použít při kritické analýze své práce a jejím dobovém zařazení do kontextu současného umění.
- Osnova
- - různé typy umění ve veřejném prostoru - principy vizuální komunikace, reklamní strategie používané v uměleckých strategiích (Billboart) - teoretické reflexe medií / masová média / kulturní průmysl / mediální manipulace / žurnalistika - streetart / graffiti / umění v urbánním kontextu / architektura / sepulkrální umění - společenské aspekty nových médií, aktivizmus a taktická média / guerilla gardening - komunity, typy organizací: privátní, centralizované, neformální, síťové (networkové), státní / distribuce umění - Culture jamming / kritika masové kultury a médií / dokumentární filmy, manifesty / postkolonializmus - soukromé versus veřejné, otevřená intimita / akční umění, happening / divadlo ve veřejném prostoru - vznik internetu - sítě / první internetové projekty / strategie open source / diverzní strategie
- Literatura
- Goodman, N.: Jazyky umění / Nástin teorie symbolů, Academia, 2007. info
- Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. info
- Doherty, C. ed.: Out of Time, Out of Place: Public Art (Now), Art/Book, Situations, Public Art Agency Sweden, 2015, ISBN 978-1-908970-17
- Latour, B.,Weibel P.: Making Things Public, Atmospheres of Democracy, ZKM, MIT Press, 2005
- Thompson, Nato: Living as Form, Socially Engaged Art from 1991-2011, The MIT Press, 2012
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- zkouška
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2017/H80006l