H80006l Umění ve veřejném prostoru

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Představit současné možnosti prezentace současného umění v prostoru společenskho dění a veřejných aktivit. Součástí předmětu je zprostředkování informací o významných představitelích s ukázkami některých důležitých děl a realizací (foto, dia, video, CD-Rom, internet). Umění ve veřejném prostoru je součástí kontextu umělecké tvorby zejména v druhé polovině 20. století a v současné době nabývá stále většího významu pod vlivem výrazného vývoje vizuální kultury, kyberartu, vývoje informačních technologií a postmoderní filozofie. V konceptuální, či teoretické rovině je zasazujeme do širšího kontextu směřování umělecké tvorby k multimédiím, intermédiím, dematerializaci uměleckého díla, k důrazu na procesuálnost, zrušení hierarchie vztahu autor - vnímatel a přesahu umělecké tvorby do mimouměleckých oblastí. Student po absolvování předmětu zná důležité pojmy: – medium – medialita – mediace – mediální – vizuální komunikace – umění akce – happening – performance – gesto – proces – event – urbánní – sepulkrální – socioart – streetart – graffiti – reklama – multimedia – simulace – instalace – guerilla gardening – cyberart – www art – videoperformance – internetové vysílání a umí je použít při kritické analýze své práce a jejím dobovém zařazení do kontextu současného umění.
Osnova
  • - různé typy umění ve veřejném prostoru - principy vizuální komunikace, reklamní strategie používané v uměleckých strategiích (Billboart) - teoretické reflexe medií / masová média / kulturní průmysl / mediální manipulace / žurnalistika - streetart / graffiti / umění v urbánním kontextu / architektura / sepulkrální umění - společenské aspekty nových médií, aktivizmus a taktická média / guerilla gardening - komunity, typy organizací: privátní, centralizované, neformální, síťové (networkové), státní / distribuce umění - Culture jamming / kritika masové kultury a médií / dokumentární filmy, manifesty / postkolonializmus - soukromé versus veřejné, otevřená intimita / akční umění, happening / divadlo ve veřejném prostoru - vznik internetu - sítě / první internetové projekty / strategie open source / diverzní strategie
Literatura
  • Goodman, N.: Jazyky umění / Nástin teorie symbolů, Academia, 2007. info
  • Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. info
  • Doherty, C. ed.: Out of Time, Out of Place: Public Art (Now), Art/Book, Situations, Public Art Agency Sweden, 2015, ISBN 978-1-908970-17
  • Latour, B.,Weibel P.: Making Things Public, Atmospheres of Democracy, ZKM, MIT Press, 2005
  • Thompson, Nato: Living as Form, Socially Engaged Art from 1991-2011, The MIT Press, 2012
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.