HF:H60080l Historie klavírní hry a pedago - Informace o předmětu
H60080l Historie klavírní hry a pedagogiky
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
MgA. Richard Pohl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 10:10–11:45 112
- Předpoklady
- EVER( H60080z Historie klavírní hry a pedagogiky )
Absolvování předmětu Teorie klavírní interpretace
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na klavír (program HF, B-HUDUM) (2)
- Osnova
- - oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné klavírní pedagogice;
- charakteristika hlavních vývojových období klávesové a klavírní pedagogiky.
- Základní cíle výchovy interpreta a způsoby výuky žáků;
- období od poloviny 15. do konce l6. stol. Situace v Německu, ve Španělsku a v Itálii. Nejstarší školy z 15. a 16. století;
- období od počátku l7. století do poloviny 18. století. Rétorika a tanečnost, symbolika, italský a francouzský interpretační styl. Anglie, Severní a Jižní Evropa. Vývoj taneční suity;
- francouzští clavecinisté a jejich školy;
- D. Scarlatti a jeho žáci;
- G.F. Händel;
- J. S. Bach - interpret a pedagog. Současný pohled na způsob studia jeho skladeb;
- C.Ph.E. Bach - přínos jeho díla pro současnost a pro vývoj klavírního umění;
- školy ze druhé poloviny 18. století. D.G. Türk.
LS
- druhá polovina 18. století a počátek 19. století v klavírní interpretaci a pedagogice: Vídeň, Londýn, Paříž. Specifický způsob hry na kladívkový klavír této doby;
- vznik a vývoj české klavírní pedagogiky. Přínos českých klavírních pedagogů a interpretů působících u nás i v zahraničí světovému vývoji;
- vývoj klavírní interpretace a pedagogických tendencí v první polovině l9. stol.;
- významné osobnosti druhé poloviny 19. století v interpretaci a klavírní pedagogice;
- ruská klavírní škola ve 2. polovině 19. stol. a na počátku 20. století;
- situace v české klavírní interpretaci a pedagogice v době B. Smetany a dále do konce 19. století a na počátku 20. století;
- anatomicko fyziologické metody;
- další vývoj klavírní interpretace a pedagogiky u nás od přelomu 19. a 20. století do poloviny 20. století. Umělci a autoři klavírních škol;
- odkaz a názory významných pedagogických osobností první poloviny 20. stol.;
- vývoj klavírního umění v USA a mezinárodní společenství pianistů působících na
americkém kontinentu;
- - oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné klavírní pedagogice;
- Literatura
- Alexejev, A. D.: Iz istorii fortepiannoj pedagogiky. Kijev 1974. info
- Bach, C. Ph. E.: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. info
- Kopčevskij, N. A.: Klavirnaja muzyka, Voprosy ispolněnija. Moskva 1986. info
- Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990. info
- Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985. info
- Sýkora, V. J.: Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973 , II. část od str. 61 "Dějiny hry a pedagogiky". info
- Wolters, K.: Das Klavier. Schott, Mainz 1984. info
- Böhmová, Z.: Kapitoly z dějin klavírních škol. Supraphon, Praha 1973. info
- Böhmová, Z.: Slavní čeští klavíristé a klavírní pedagogové z 18. a 19. století. Supraphon, Praha 1986. info
- Chasins, A.: Hovory o pianistech. Ego-press, Karlovy Vary 1996. info
- Leimer, K.: Modernes Klavierspiel nach Leimer-Gieseking. Mainz 1931. info
- Philipp, G.: Klavier Klavierspiel Improvisation. Lipsko 1984. info
- Sýkora, V.J.:Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973. info
- Varró, M.: Dynamic Piano Teaching. Londýn 1997. info
- Wolters, K.: Handbuch der Klavier-literatur zu zwei Händen. (4. doplněné vydání) Zürich-Mainz 1994. info
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod. týdně
- Metody hodnocení
- zápočet
zkouška
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2016/H60080l