HF:H60236 Metodika výuky hudebně teoreti - Informace o předmětu
H60236 Metodika výuky hudebně teoretických disciplín I
Hudební fakultaléto 2015
- Rozsah
- 0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- úspěšně ukončené první 3 semestry bakalářského studia oboru kompozice nebo dirigování.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, N-HUDUM, směr Profilace teoreticko-pedagogická)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Osnova
- 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky
a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,
učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na
jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování
učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí
a dovedností žáků.
4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních
schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové
a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa
a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.
6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.
7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.
8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky
- Literatura
- Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
- Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003. info
- Časopis Talent - měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol. Ostrava: Sdružení pro umění a východu Talent. ročník 1999-2010. info
- Učební osnovy pro přípravné studium hudební nauky na LŠU z roku 1980 a první stupeň základního studia z roku 1981. info
- Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
- SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy, Praha: SPN, 1985. info
- SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. info
- Tichá, A. Učíme děti zpívat. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. info
- Šimanovský, Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. info
- Reichlin G., Winkler, C. Výchova dětí 1000+1 rada pro každou situaci. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. info
- Kulhánková, E. Hudebně-pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. info
- Kulhánková, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. info
- Raková, M., Tichá, A. Zpíváme a hrajeme si. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. info
- Jenčková, E. Hudba v současné škole. výběrová řada metodické edice pro pedagogy Hv a HN. Hradec Králové: Tandem, 1996-2010. info
- www.jenckova.cz, www.orff.cz, www.orff.com. info
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2015/H60236