H601093l Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
MgA. Pavel Černý (přednášející)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H601093z Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.

    Melodické nástroje -
    U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
    U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
    U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.

    Malý buben -
    U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
    Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
    U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
    Studijní materiál: dle vlastního výběru.

    Tympány -
    Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
    Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
    Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
    E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
    Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
    Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)

    LETNÍ SEMESTR
    Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
    Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
    1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
    2. vlastní kompozice pro malý buben
Literatura
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Breitkopf 1969. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
  • Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Gleason, Harold: Method of Organ Playing. Meredith Corporation, New York, nedat. info
  • Jakob, Friedrich: Die Orgel. Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart, nedat. info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
  • Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
  • Saint-Arroman, Jean: L´interprétation de la musique française 1661-1789. Champion, Paris 1988. info
  • Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
  • Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.