HF:H601093l Hra na nástroj III - abs. proj - Informace o předmětu
H601093l Hra na nástroj III - abs. projekt
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Pavel Kohout, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Kolař (přednášející)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející) - Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, Varh:B)
- Osnova
- ZIMNÍ SEMESTR
Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.
Melodické nástroje -
U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.
Malý buben -
U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
Studijní materiál: dle vlastního výběru.
Tympány -
Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)
LETNÍ SEMESTR
Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
2. vlastní kompozice pro malý buben
- ZIMNÍ SEMESTR
- Literatura
- Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
- Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
- Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
- Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Breitkopf 1969. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
- Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
- Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
- Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
- Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
- Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
- Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
- Gleason, Harold: Method of Organ Playing. Meredith Corporation, New York, nedat. info
- Jakob, Friedrich: Die Orgel. Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart, nedat. info
- Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
- Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
- Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
- Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
- Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
- Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
- Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
- Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
- Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
- Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
- Saint-Arroman, Jean: L´interprétation de la musique française 1661-1789. Champion, Paris 1988. info
- Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
- Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- zápočet, SZZ
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H601093l