HF0039z Working with an Actor I

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Václav Málek (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Tomáš Studený, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně složená přijímací zkouška ke studiu operní režie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenty operní režie s problematikou práce s hercem; docílit osvojení si základních pravidel práce operního režiséra se zpěvákem - sólistou.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu je schopen orientovat se v problematice herecké práce a práce s hercem ve vztahu k inscenaci; naučí se vnímat herce jako nejdůležitější prvek dramatu.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení pojmu režisér ve vztahu k hercům a herecké práci.
  • Specifika operního herectví a jeho předpoklady a možnosti.
  • Zpěvák - herec, jeho specifika a postavení jako nositele myšlenky díla v inscenaci.
  • Stylizace hereckého projevu v opeře, hudba jako zdroj inspirace.
  • Herec - nositel dramatické akce, základní dramatický prvek jevištního díla.
  • Herecké typy.
Literature
    recommended literature
  • STUDENÝ, Tomáš. Herec/pěvec v hudebním divadle: komplexní příprava pěvce pro jevištní praxi. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Hudební fakulta, KKDOR, 2018 106 s. Vedoucí diplomové práce, doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
    not specified
  • Rutte, Miroslav : O umění hereckém : K estetice a psychologii divadelní tvorby. Praha, 1946. info
  • Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví. 2 sv. Praha 1946, 1954. info
  • Vostrý, J.: Předpoklady hereckého projevu. MŠMT ČR, Praha 1991. info
  • MRÁZKOVÁ, Marie a Karel KUKLETA. Kultura pohybu operního herce. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1965.
  • Bing, Rudolf. 5000 večerů v opeře. Praha: Supraphon, 1988
  • Doc. František Daniel, CSc.: Stručný přehled vývoje dramatických teorií. Státní pedagogické nakladatelství Praha 1965
Teaching methods (in Czech)
Přednáška a cvičení. Sledování operních představení (živě a DVD) se zaměřením na herecké osobnosti. Rozbor hereckých kreací a jejich postavení v rámci zhlédnuté inscenace.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 70% účast ve výuce a referát na téma "Herec v opeře, jeho specifika a možnosti".
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0039z