HF0011z Multichannel Sound Reproduction

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jiří Suchánek (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Jiří Suchánek
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 11:50–13:25 113
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování 3. ročníku magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou prostorové reprodukce zvuku a práce s prostorem jako důležitým kompozičním elementem. Předestřen bude historický vývoj a využívání prostoru v rámci kompozice hudebního díla a sound-artu, změny kompozičního v uvažování, které přinesly technologické možnosti prostorové reprodukce, soudobé koncertní standarty využívané pro prezentaci akusmatické hudby,teorie prostorového poslechu, studiová práce s prostorovým zvukem apod. Výuka probíhá i pomocí poslechu a srovnávání různých nahrávek a v neposlední řadě také tvorbou vlastní vícekanálové elektroakustické skladby.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• základně se orientovat v problematice prostorového zvuku,
• komponovat vícekanálové akusmatické kompozice,
• navrhnout optimální řešení pro prezentaci vlastní vícekanálové skladby,
• používat dostupné studiové nástroje umožňující práci s vícekanálovým zvukem,
• analyzovat skladby využívající prostor.
Syllabus (in Czech)
  • Historie využívání prostoru v rámci skladby a sound-artu: akusmatická hudba, Poem electronique a Philips pavilon, Edgar Varese, Francois Bayle, K.H.Stockhausen, Bernhard Leitner ad.
  • Komerční formáty prostorového zvuku: stereo, DTS, Dolby Digital, 5.1, 7.1, VR ambisonic.
  • Technologické řešení realizace prostorové reprodukce: zvukové karty, zesilovače, reproduktory, směrové reproduktory, Bela CTAG, Teensy, DIY.
  • Prostorová akustika: odrazivost a pohltivost místnosti, Dopplerův jev, Huygensův princip, interference, difuze.
  • Studiová práce: nastavení projektu, Cubase, Reaper, mixáž, processing.
  • Tvorba vlastní vícekanálové kompozice. Poslech, analýza, diskuze.
Literature
  • MACEDO, Frederico. Investigating Sound in Space: Five meanings of space in music and sound art. In: Organised Sound, Volume 20, Special Issue 2, August 20015, pp. 241-248.
  • WISHART, Trevor. On Sonic Art. Amsterdam: Harwood Academic Publishers,1998. ISBN 3-7186-5847-X.
  • ANDEAN, James. Sound and Narrative: Acousmatic Composition as Artistic Research. In: Journal of Sonic Studies, [online]. 7, 2014. ISSN 2212-6252. [cit. 12. 10. 2018]. Dostupné z: https://www.dora.dmu.ac.uk/bitstream/handle/2086/11833/Andean_SoundAndNarr
  • HARLEY, Maria A. Space and Spatialization in Contemporary Music: History and Analysis, Ideas and Implementations. Los Angeles: Moonrise Press, 1994. ISBN 978-0-99-63981-6-9.
  • HENRIKSEN, Frank E. Space in Electroacoustic Music: Composition, Performance and Perception of Musical Space. [online]. [cit. 13. 10. 2018]. Dostupné z: http://openaccess.city.ac.uk/7653/1/Space_in_electroacoustic_music-_composition%2C_performance_and_pe
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce a vytvoření vlastní kompozice.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0011z