HF0005z Music Management Fundamentals I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Eva Dittrichová (lecturer)
MgA. Barbora Mikolášiková (lecturer)
JUDr. Markéta Štěpáníková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Gabriela Vojtičková, DiS. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 21. 10. 17:00–19:00 006, Mon 4. 11. 17:00–19:00 006, Mon 25. 11. 17:00–19:00 006, Mon 2. 12. 17:00–19:00 006, Mon 16. 12. 17:00–19:00 006, Mon 6. 1. 17:00–19:00 006, Mon 13. 1. 17:00–19:00 006
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Modul 1


Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie

Podstatou modulu je seznámit studující s kontextem hudební infrastruktury, se současnými trendy v hudebního trhu, které mají vliv na jejich budoucí profesní uplatnění (portfoliová kariéra, zaměstnanecký vztah x působení na volné noze aj.) Jak si vytvořit svou vlastní úspěšnou uměleckou cestu? Dále pak základní legislativní kontext využitelný pro hudební umělce.

Modul 2

Marketing

Modul pomůže s prezentací umělce. Seznámí se základními marketingovými nástroji a nabídne návod na tvorbu webových stránek, sociálních sítí či tiskové zprávy.
Learning outcomes (in Czech)
• Student získá základní představu o nejčastějších právních postupech a situacích, se kterými se může setkat (jeho právní postavení, základní smluvní vztahy, základní představa o autorském právu a licenčních ujednáních).
• Student je schopen popsat klíčové principy fungování hudebních institucí v ČR: zejména rozeznává rozdíl mezi zřizovanou a nezřizovanou sférou, orientuje se ve financování těchto institucí
• Student rozumí a zná základní marketingové nástroje
Syllabus (in Czech)
  • Modul 1
  • Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie
  • 1. Umělec v kontextu současné hudební infrastruktury ČR. Umělec a pořadatel.
  • 2. Umělec v právním prostředí: základní principy (umělec jako zaměstnanec a umělec jako OSVČ)
  • 3. Autorské právo z pohledu umělce
  • 4. Základy smluvního práva pro umělce (podstatné náležitosti smlouvy, základní upozornění na nejčastější chyby a problémy).
  • Modul 2
  • Marketing
  • 1. Úvod do marketingu, jeho základní techniky, prostředky a principy fungování – umění jako produkt?
  • 2. Marketing z pohledu umělce: offline a online prezentace, práce s publikem a fanoušky
  • 3. PR z pohledu umělce (tisková zpráva, komunikace s novináři)
  • 4. Základní principy marketingové komunikace
Literature
  • BARANČICOVÁ, Svatava. Studie současného stavu podpory umění. Svazek I., Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. V Praze: Institut umění - Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-235-5.
  • DOHNALOVÁ, Lenka a PEŠL ŠILEROVÁ, Lucie. Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oblasti klasické hudby v ČR. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2022. ISBN 978-80-7008-469-4. Dostupné také z: https://www.idu.cz/cs/o-nas/veda-a-vyzkum/vedeckovyzkumne-
  • NEKOLNÝ, Bohumil a Eva ŽÁKOVÁ. Studie současného stavu podpory umění. Svazek II., Financování, legislativa, sociální problematika, příjemci uměleckých děl a výkonů, mezinárodní spolupráce, stav uměleckých oborů k roku 2010. Praha: Institut umění - Divade
  • zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), v aktuálním znění
  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění
  • BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0.
  • zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v aktuálním znění
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy?: k sociologii české hudebnosti. Praha: KLP, 2003. Musicologica.cz. ISBN 80-85917-99-8. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:65930400-5526-11e5-bf4b-005056827e51
  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v aktuálním znění
  • ŠKARABELOVÁ, Simona, Jarmila NESHYBOVÁ a Jaroslav REKTOŘÍK. Ekonomika kultury a masmédií. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4267-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:0820d170-ce67-11e5-ab98-005056827e52
  • zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v aktuálním znění
  • zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, v aktuálním znění
  • DOHNALOVÁ, Lenka, Lucie PEŠL ŠILEROVÁ a Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ. Uplatnitelnost na trhu práce v oblasti klasické hudby. Koresponduje vzdělávání v ČR v oboru s pracovním trhem? Musicologica Brunensia. Brno, 2022, roč. 57, č. 1, s. 115-128. ISSN 1212-0391. Do
  • ANDERTON, Chris, HANNAM, James, HOPKINS, Johnny. Music Management, Marketing and PR. SAGE Publications Ltd., 2022. ISBN 9781526497383.
  • PEŠL ŠILEROVÁ, Lucie a Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ. Entrepreneurial mindset in classical music: focus on tertiary education. In Sabina Vidulin. Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 8. 8. vyd. Pula: Muzička akademija u Puli, 2023, s. 473-4
  • VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:8c141f70-ab71-11e3-9d7d-005056827e51
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná modulová výuka v blocích.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0005z