HF0005l Základy hudebního managementu I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Monika Bucharová (přednášející)
Eva Dittrichová (přednášející)
Mgr. Zuzana Ježková (přednášející)
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
každé liché pondělí 17:00–19:00 006; a Po 21. 10. 17:00–19:00 006, Po 4. 11. 17:00–19:00 006, Po 25. 11. 17:00–19:00 006, Po 2. 12. 17:00–19:00 006, Po 16. 12. 17:00–19:00 006, Po 6. 1. 17:00–19:00 006, Po 13. 1. 17:00–19:00 006
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu HF0005z Základy hudebního managementu I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Modul 3 Grantový a negrantový fundraising pro umělce

Modul 4 Psychologie jednání a zvládání zátěžových situací Studenti si osvojí teoretické i praktické dovednosti z oblasti sebepoznání, komunikace, emoční inteligence, delegování, duševní hygieny či práce se stresem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat klíčové poznatky o struktuře a fungování mozku, související s manažerskou praxí;
• určit vhodné postupy pro jednotlivé emoční stavy podřízených i kolegů, efektivněji pracovat se zvládáním vlastních emocí,
• popsat komunikační proces a jeho typické bariéry,
• používat techniky aktivního naslouchání,
• definovat správné kroky při zadávání úkolů,
• porovnat vnitřní a vnější motivaci, využít je pro vlastní zvládání úkolů,
• popsat obvyklé zdroje stresu a způsoby jejich zvládání.
• Sestavit základní rozpočet svého uměleckého projektu.
• Popsat základní možnosti financování z oblasti veřejných i soukromých zdrojů.
• Sestavit základní grantovou žádost.
Osnova
  • Modul 3
  • Grantový a negrantový fundraising
  • 1. Veřejné a soukromé finanční zdroje v hudební sféře (veřejné zdroje, soukromé zdroje). Jak si správně vybrat a jak napsat úspěšnou žádost.
  • 2. Kalkulace nákladů, sestavení rozpočtu.
  • 3. Sponzor a dárce.
  • 4. Moderní nástroje fundraisingu (crowdfunding, mecenášství, veřejná sbírka, soutěže, eventy atd.)
  • Modul 4
  • Psychologie jednání a zvládání zátěžových situací
  • 1. Úloha psychologie v práci manažera. Sebepoznání. Možnosti seberůstu. Jak pracovat se svými silnými a slabými stránkami.
  • 2. Jak funguje lidský mozek. Jak toho využít v manažerské praxi.
  • 3. Emoční inteligence a jak pracovat s emocemi v pracovním prostředí.
  • 4. Efektivní komunikace nejen v manažerské praxi. Jak vést komunikaci, abych dosáhl svého cíle?
  • 5. Komunikace a spolupráce ve skupině.
  • 6. Delegování a efektivní zadávání úkolů. Kritika a pochvala. Jak je vhodně poskytovat a přijímat?
  • 7. Time management a sebemotivace. Předcházení chronickému odkládání úkolů.
  • 8. Duševní hygiena. Zdroje stresu a zátěže a možnosti jejich zvládání. Pracovní zátěž.
Literatura
  • Rock D. (2009). Leadership s klidnou myslí. Pragma
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem (2008). Praktický atlas managementu. Praha: Grada
  • Vybíral, Zbyněk, Psychologie komunikace, Praha, Portál 2000. info
  • Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada 1996. info
  • Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O. (2006). Management. Brno: Computer Press
  • Ježková Z., Krejčí H., Lacko B.,Švec J. (2013). Projektové řízení – jak zvládnout projekty, Kuřim: Akademické centrum studentských aktivit.
  • VERHAAR, Jan a ESHEL, Iris. Projektové řízení: eventy profesionálně. Brno: JAMU, 2023. ISBN 978-80-7460-223-8.
  • Beyerstein, B. L. et al. (2010). 50 největších mýtů populární psychologie: Opravník obecně oblíbených omylů o lidském chování. Praha: Euromedia.
  • LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising: jak se osvobodit od finanční závislosti. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-294-7.
  • Atkinsonová, R. L. et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  • Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada.
  • PROŠKOVÁ, Radka. Fundraising v oblasti kultury se zaměřením na klasickou hudbu. Disertační práce. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2020.
  • Nejlepší crowdfundingové stránky pro umělce: https://whydonate.com/cs/blog/hudebni-crowdfundingove-stranky-v-cesko/
  • SIERING, Danuše. Art marketing. Benešov: Start, 1998. ISBN 80-86231-00-3.
Výukové metody
Přednáška. Hromadná výuka. Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje při výuce. V rámci výuky je využívána práce ve skupině, samostatná práce studentů, přednášky, diskuse, nácvik dovedností, hraní rolí, psychologické testy, prezentace prací studentů a další.
Metody hodnocení
Zkouška.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0005l