HF:H75013z Reading texts on the theory of - Course Information
H75013z Reading texts on the theory of multimedia
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 14:20–15:55 011
- Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné ukončení 4. ročníku studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Electroacoustic Music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Composition (programme HF, KompM:M5)
- Film and Scenic music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je prohloubení orientace multimediální tvorby a elektroakustické hudby od 2. poloviny 20. století po současnost. Primárně je určen posluchačům oborů Multimediální kompozice a kompozice. Jádrem výuky je studium textů, pojednávajících o historii, teorii a technikách elektroakustické a multimediální kompozice, čímž se předpokládá získání historického, teoretického a estetického základu pro orientaci v této oblasti tvorby. Seminář je zároveň terénem, na kterém se bude postupně vytvářet a zpřesňovat česká terminologie a pojmosloví dané oblasti. Výuka probíhá formou studia odborných textů, tzn. tvorbou rešerší, a následné odborné diskuse k předkládané problematice. Výstupem je závěrečná písemná práce (rešerše odborného textu) a zkouška. Po absolvování celého kurzu má student nejen základní přehled z oblasti historie, teorie estetiky i filozofie novomediální kultury, ale i o konkrétních uměleckých výstupech z dané oblasti. Student je schopen danou problematiku zdatně verbálně reflektovat.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchač je po absolvování výuky schopen samostatně vyhledávat odbornou literaturu na dané téma domácí i cizojazyčnou. Dokáže text analyzovat a v krátkých rešerších vystihnout jeho podstatu. Umí vytvořit delší práci, týkající se zvoleného problému, v níž reflektuje současný stav úrovně jeho poznání. Je schopen o tématu poučeně diskutovat.
- Syllabus (in Czech)
- Medium jako „poselství“, „horká“ a „chladná“ media, působení medií na společnost i jednotlivce, „staré“ a „nové“ media (podle: McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím).
- Stará média – nová média: principy a jazyk nových medií – číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, překódovatelnost (podle: MANOVICH, Lev. The Language of New Media).
- „Od Wagnera k virtuální realitě“ – stručné obecné dějiny multimediální kultury (podle: PACKER, Randall, JORDAN, Ken. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality).
- Studium dalších textů z odborné literatury podle seznamu. Konkrétní studijní okruhy určí na začátku semestru pedagog po diskusi se studenty na základě uvedené literatury.
- Literature
- SMIRNOV, Andrey. Sound in Z. Experiments in Sound and Electronic Music in Early 20th Century Russia. London: Koenig Books, 2013. ISBN 078-3-86560-706-5.
- GERŽOVÁ, Jana. Slovník svetového a súčasného výtvarného umenia druhej polovice, 20. storočia. Bratislava: Profil, 1999. ISBN 80-968283-0-4.
- VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš. Co je ještě nového na nových mediích? [online]. Dostupné z: http://www.advojka.cz/archiv/2008/40/co-je-jeste-noveho-na-novych-mediich
- KYONG, Wendi Hui, KEENAN, Thomas, eds. New Media – Old Media: A History and Theory Reader. New York: Routledge, 2006. ISBN-13 978-0415942249.
- CAGE, John. Silence. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
- DANIELS, Dieter, NAUMANN, Sandra, THOBEN, Jan. Audiovisuology 2: essays: histories and theorie of audiovisual media and art. Köln: König, 2010. ISBN 978-3-86560-687-7.
- BOESZE, Cordula, DEPPE, Andreas, SCHIMANA, Elisabeth a kol. Zauberhafte Klangmaschinen. Von der Sprechmaschine bis zur Soundkarte. Mainz: Schott Music. ISBN 978-3-7957-0197-0.
- HORÁKOVÁ, Jana. Softwarová studia. K proměnám studií nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6739-4.
- McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
- COOK, Nicolas. Analysing musical multimédia. Oxford: Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-816737-7.
- MATEJ, Daniel. Úvod do studia multimédií a multimediálního umění (dějiny, teorie, pojmosloví, bibliografie) [online]. Dostupné z: http://www.jamu.cz/img/esf/projekty-jamu/001_uvod-do-studia-medii-a-multimedialniho-umeni.pdf
- MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2001. ISBN 978-0-262-63255-3.
- PACKER, Randall, JORDAN, Ken. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. New York: W.W. Norton, 2002. ISBN 978-0-393-32375-7.
- ALLOWAY, Lawrence. Topics in American Art since 1945. New York: W. W. Norton & Company Inc., 1975. ISBN 978-80-87259-07-8.
- FLAŠAR, Martin, HORÁKOVá, Jana, MACEK, Petr, eds. Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5639-8.
- SEXTON, Jamie. Music, sound and multimedia: from the live to the virtual. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007. ISBN 978-0-7486-2534-5.
- SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-19588-1.
- FALTIN, Peter. Funkcia zvuku v hudobnej štruktúre. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1966.
- CSERES, Jozef , MURIN, Michal. Od analógového k digitálnímu. Banská Bystrica: Akadémia umení, Fakulta výtvarných umení, 2010. ISBN 80-89078-78-3.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno na základě úspěšného vypracování písemného testu a zadaných písemných prací.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H75013z