H75013l Četba textů k teorii multimédií

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H75013z Četba textů k teorii multimédií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení znalostí, získaných v předmětu H75013z Četba textů k terii multimédií, týkajících se problematiky multimediální tvorby a elektroakustické hudby od 2. poloviny 20. století po současnost. Výuka probíhá formou studia odborných textů, tzn. tvorbou rešerší, a následné odborné diskuse k předkládané problematice. Výstupem je závěrečná písemná práce (rešerše odborného textu) a zkouška. Po absolvování celého kurzu má student nejen základní přehled z oblasti historie, teorie estetiky i filozofie novomediální kultury, ale i o konkrétních uměleckých výstupech z dané oblasti. Student je schopen danou problematiku zdatně verbálně reflektovat.
Výstupy z učení
Posluchač je schopen samostatně vyhledávat odbornou literaturu na dané téma domácí i cizojazyčnou. Dokáže text analyzovat a v krátkých rešerších vystihnout jeho podstatu. Umí vytvořit delší práci, týkající se zvoleného problému, v níž reflektuje současný stav úrovně jeho poznání. Je schopen o tématu poučeně diskutovat.
Osnova
  • Podrobnější studium historie, teorie, estetiky a filozofie umělecké tvorby z oboru multimédií podle odborné literatury, uvedené v seznamu (hlavní studijní texty: SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance; COX, Christoph (et al, ed.). Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
  • Studium konkrétních uměleckých děl z dostupných audiovizuálních záznamů.
  • Konkrétní studijní okruhy určí na začátku semestru pedagog po diskusi se studenty na základě uvedené literatury.
Literatura
  • DAVIES, Hugh. A History of Sampling. In: Unfiled. Music under New Technology. ReR/Recommended Sourcebook 0401. London: ReR Megacorp, limited edition - copy no. 399, s. 5-12. ISSN 0954-8807.
  • FLAŠAR, Martin, MATEJ, Daniel, RATAJ, Michal, eds. Electronic Music Today. Where Are We Going and What Are We Doing? Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-071-5.
  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: Akademie múzických umění a KANT – Karel Kerlický, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
  • SCHAEFFER, John. New Sounds. New York: Harper & Row, Publishers, 1987. ISBN 0-06-097081-2.
  • SCHAEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
  • TAZELAAR, Kees. On the Threshold of Beauty. Philips and the Origins of Electronic Music in the Netherlands 1925-1965. Rotterdam: V2 Publishing, 2013. ISBN 978-94-6208-065-2.
  • JIŘIČKA, Lukáš. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2015. ISBN 978-80-7331-375-3.
  • NYMAN, Michael. Experimentálna hudba. Cage a iní. Bratislava: Hudobné centrum, 2007. ISBN 978-80-88884-93-4.
  • COX, Christoph, WARNER, Daniel, eds. Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
  • DORŮŽKA, Petr a kol. Hudba na pomezí. Praha: Panton, 1991. ISBN 80-7039-125-1.
  • RATAJ, Michal, ed. Zvukem do hlavy. Sondy do současné audiokultury. Praha: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-229-9.
  • CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
  • LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.
  • SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-19588-1.
  • FLAŠAR, Martin. Poème electronique 1958, Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Spisy Masarykovy univerzity v Brně č. 409, Brno: Masarykova univerzita, 2012.
  • BOSSEUR, Jean-Yves. Sound And The Visual Arts: Intersections between Music and Plastic Arts Today. Dis Voir. 1993. ISBN 2-906571-26-1.
  • NYMAN, Michael. Experimental Music. Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-65383-5.
Výukové metody
Přednáška. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno na základě úspěšného vypracování písemného testu, zadaných písemných prací a ústního přezkoušení získaných znalostí.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.