HF:H70136z Teorie klavírní interpretace K - Informace o předmětu
H70136z Teorie klavírní interpretace KP3
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 10:10–11:40 112
- Předpoklady
- Znalosti na úrovni absolutoria konzervatoře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Klavírní pedagogika (program HF, Klav:B)
- Osnova
- Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
- Specifičnost a rozvíjení pianistovy hudební představivosti;
- Souvislost představ a paměti při studiu skladby i při interpretačním výkonu;
- Individuální klavírní technika;
- Umění slyšet vlastní hru;
- Koncentrace při cvičení a při uměleckém výkonu. Biorytmus a efektivní rozvržení práce;
- Problematika trémy. Možnosti využití jejích kladných faktorů a potlačování záporných;
- Vliv motivace na výsledky práce klavíristy v jednotlivých fázích studia skladby;
- Rovnováha mezi emocionální a rozumovou složkou při studiu skladby a při jejím
- Provedení před obecenstvem;
- Soulad respektování skladatelova textu a tvořivé interpretace;
- Specifičnost talentu a předpokladů pro hru na klavír, vztah talentu a kvality práce při studiu, hlediska klasifikace vývoje studenta;
- Etika a poslání interpreta.
LS
- Tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
- Analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
- Barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
- Fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení profesionálním onemocněním;
- Základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
- Rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
- Práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
- Kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
- Koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
- Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
- Literatura
- Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987. info
- Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990. info
- Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982. info
- Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991. info
- Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983. info
- Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986. info
- Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986. info
- Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976. info
- Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990. info
- Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005. info
- Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997. info
- Fraser, A. - Savšinskij, S.: Nový přístup ke klavírní hře. Lynx Brno 2016.
- Matthay, T.: Akt dotyku v celej jeho rozmanitosti (přel. M. Starosta). Bratislava 2020.
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod. týdně
- Metody hodnocení
- zápočet
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H70136z