H70091l Jazz compositions and arrangements I

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Jan Jirucha, DiS. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Matúš Jakabčic
Jazz Interpretation Department – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Jazz Interpretation Department – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( H70091z Jazz compositions and arrangements I )
Splnění podmínek přijímacího řízení a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.
Základní teoretická znalost harmonie, formy a všeobecné hudební nauky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Docílit praktické dovednosti psaní melodií a znalostí jejích rozvíjení dovést do kompozic v jednoduchých písňových formách, s následným vícehlasem či harmonizací.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat partitury;
- rozvrhnout aranžmá v rozsahu malé a velké písňové formy;
- zvládnout rozpis tří a čtyřhlasé sazby;
- orientovat se v rozsazích nástrojů (vycházejících z obsazení big bandu), jejich technických omezeních;
- základního vhledu do instrumentace.
Syllabus (in Czech)
  • Prohlubování znalostí práce s motivem, tématem, za užití 12-ti tónové techniky, analýza skladeb např. J. Pastorius "Balloon Song", B.Evans "Twelve-Tone Tune", cvičení psaní melodií tímto způsobem.
  • Analýza, jak melodická tak harmonická, skladeb užívajících různé formy práce s motivem:
    - durová stupnice (T.Jones „A Child Is Born“)
  • - mollová stupnice (H.Silver „Song for My Father“)
  • - módy (např. lydický, H.Hancock “Tell Me a Bedtime Story)
  • - pentatonika (J.Coltrane „Pursuance“)
  • - melodická variace skrze změnu módu (A.C.Jobim „No More Blues“)
  • - motivická repetice (Th.Monk „Straight No Chaser“)
  • - motivická sekvence (Th.Monk „Well You Needn´t)
  • - motivická transformace-stejný rytmus, jiné tóny a naopak (H.Hancock „Maiden Voyage“, Ch.Corea „Spain“)
  • - motivy založené na intervalovém paternu (J.Coltrane „Giant Steps“)
  • - melodie založené na „guide tones“ (H.Hancock „Dolphin Dance“).

  • Psaní melodií různými způsoby, které byly podrobně probrány v analýzách, jejich harmonizace a aranžování pro více jednohlasých nástrojů. Vlastní rozbor skladby oblíbeného hudebníka/skladatele a vůbec jeho/její kompoziční metody.
Literature
    recommended literature
  • GOLDSTEIN, Gil. Jazz Composer's Companion. Advance Music, 1993.
  • PEASE, Ted. Jazz Composition-Theory and Practise. Berklee Press, 2003.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Teacher's information
http://www.janjirucha.cz
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H70091l