HF:H70088z Teorie Jazzové improvizace I - Informace o předmětu
H70088z Teorie Jazzové improvizace I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Levíček (přednášející)
- Garance
- MgA. Jiří Levíček
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 11:00–12:35 322
- Předpoklady
- EVER( H70088l Teorie Jazzové improvizace I )
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta s kompozičními a improvizačními styly z období jazzové historie od raného blues až po bebop (40. léta 20. století). Po absolvování předmětu by měl být student schopen rozpoznat a definovat jednotlivé hudební techniky, které jsou charakteristické pro konkrétní dané vývojové období a měl by být schopen tyto techniky prakticky použít; to jak při kompozici vlastních skladeb, tak i v improvizaci na jazzové standardy.
Na problematiku probranou v prvním ročníku navazují další dva roky studia jazzové imrovizace. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a improvizací do hloubky a celé šíři. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- poznat kompoziční a improvizační rozdíly v jednotlivých vývojových obdobích;
- zkomponovat a zahrát skladbu ve stylu raného blues;
- zkomponovat a zahrát skladbu ve stylu riffového blues;
- improvizovat ve stylu kolektivní improvizace (New Orleans jazz);
- analyzovat harmonii skladeb v tonálním systému;
- aplikovat stupnice a módy na harmonické značky ve skladbách swingového a bebopového období (30. a 40.léta);
- improvizovat basovou linku na danou harmonickou struktůru;
- složit a zaranžovat vlastní skladbu v jednotlivých stylech. - Osnova
- Studium raného blues - country blues, folk blues, lyric blues. Transkribce melodie a harmonického doprovodu ze skladeb Roberta Johnsona, R.L. Burnsida, Charley Pattona. Transkripce harmonie ze skladeb Bessie Smith.
- Studium riff blues. Transkripce kytarového doprovodu raných bluesových zpěváků. Analýza riffového blues ve skladbách Count Basieho a Duka Ellingtona.
- Analýza kompozičních a improvizačních technik hudby New Orleans. Hudba King Olivera a Louise Armstronga. Studium technik kolektivní improvizace a funkcí jednotlivých nástrojů v raných jazzových ansámblech.
- Studium hudby Jelly Roll Mortona.
- Studium harmonie a basových linek.
- Literatura
- doporučená literatura
- SCHULLER, Gunther: Early jazz. New York: Oxford University Press, 1986. ISBN 9780195040432
- ELLINGTON, Edward Kennedy. Music Is My Mistress. New York: Da Capo Press, 1976. ISBN 0306800330
- GERSHWIN, George. The Gershwin Songbook: 50 Treasured Songs. New York: Hal Leonard, 2015. ISBN 1495007324
- Výukové metody
- Forma výuky: dílna.
Metody výuky: přednáška, praxe s hudebním materiálem, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů. - Metody hodnocení
- Zápočet na základě závěrečného projektu:
- napsaná skladba ve stylu raného blues, 3 formy napsaného sóla, improvizace na formu;
- napsaná skladba ve stylu New Orleans, 3 formy napsaného sóla, improvizace na melodii
- transkripce sóla jednoho nástroje z libovolné skladby probíraného období - Informace učitele
- http://jirilevicek.com
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H70088z