HF:H60234z Metodika klavírní hry - Informace o předmětu
H60234z Metodika klavírní hry
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 26/0/0. 2 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 11:00–12:30 112
- Předpoklady
- Absolvování předmětů Historie klavírní hry a pedagogiky
a Teorie klavírní interpretace
EVER ( H60234z Metodika klavírní hry ) Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Mateřské obory • Hra na klavír (program HF, B-HUDUM) (2) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na klavír a klavírní pedagogika (program HF, Klav:M)
- Hra na klavír a komorní hra (program HF, Klav:M)
- Klavírní interpretace (program HF, Klav:M)
- Osnova
- získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových materiálech a pomůckách; praktické ukázky soudobých trendů výuky začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti;
- vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků;
- zjišťování předpokladů pro studium klavírní hry (u začátečníků a při talentové zkoušce na konzervatoř);
- vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním, časový rozvrh cvičení);
- metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not;
- specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku;
- základní druhy klavírní techniky; význam technických cvičení a způsoby práce s nimi;
- možnosti dětské ruky; řešení technických obtíží - nalézání příčin problémů;
- pedalizace a její metodika od počáteční výuky;
- moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční;
- Literatura
- povinná literatura
- Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika, první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Nakladatelství AMU Praha 2003
- Notové materiály: české a zahraniční klavírní školy ve srovnání jednotlivých elementů výuky začátečníka dle témat přednášek. Jejich audiovizuální součásti předkládané na přednáškách jsou spojené s hodnocením a srovnáváním v diskusích pedagoga se studenty
- Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a audiovizuálních doplňků.
- Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. Brno, Lynx 2000
- doporučená literatura
- Slaná, Marcela: Kdo si hraje, ten je zdravý. Lynx Brno 2006
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod. týdně
- Metody hodnocení
- Zápočet. Podmínkou je účast alespoň 80%.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60234z