H60196Bl Kompozice IV

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60196Bz Kompozice scénické a filmové hudby IV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60196Bz Kompozice scénické a filmové hudby IV, a jejich rozšíření o sémantické aspekty hudby a v neposlední řadě i využití mimoevropských hudebních vlivů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• zohledňovat při své tvorby sémantické principy,
• vytvořit scénickou hudbu většího rozsahu, kombinující akustické pokročilejší technologie elektroakustické hudby,
• dokáže aplikovat výrazové prostředky mimoevropské hudby.
Osnova
  • Základní sémiotické aspekty užité hudby.
  • Dramaturgie zvukové složky filmu či divadelní inscenace.
  • Vytvoření partitur dvou scénických hudeb většího rozsahu (celková délka každého díla min. 20 minut) s využitím kombinace akustických a elektronických nástrojů včetně technologie samplingu a mimoevropských hudebních vlivů. Dalším studijním výstupem je vytvoření hudební složky ke krátkému filmu, jehož autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU.
Literatura
  • FALTUS, Leoš. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno: JAMU, 1994. ISBN 80-85429-14-4.
  • RUTHERFORD-JOHNSON, Tim. Music after the Fall: Modern Composition and Culture since 1989. Berkerley: University of California Press, 2017. ISBN 978-0520283152.
  • DEMMERS, Joanna. Listening through the Noise. Oxford, New York: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538765-0.
  • JIŘIČKA, Lukáš. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu (Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring). Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2015. ISBN 978-80-7331-375-3.
  • XENAKIS, Iannis. Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition. Maesteg: Pendragon Press, 1992. ISBN 978-1576470794.
  • ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
  • LEONE, Sergio. Tenkrát na Západě [DVD]. Paramount Pictures, 2012.
  • CHION, Michel. Audio-Vision. Sound on Screen. New York: Columbia University Press, 1994. ISBN 0-231-07898-6.
  • FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0965-7.
  • THÉBERGE, Paul. Living Stereo:Histories and Cultures of Multichannel Sound. Media Studies, Audi-vison, Sound and Image. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2015. ISBN-13: 978-1623566654.
  • DE ROSA, Alessandro. MORRICONE, Ennio. Chyť ten zvuk. Praha: Omega, 2018. ISBN 978-80-7390-022-9.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.