H60195Az Kompozice I

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (cvičící)
Mgr.art. Otto Wanke, MA, PhD (cvičící)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (cvičící)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:00–17:35 115, Út 12:40–14:15 011, St 8:30–10:05 011
Předpoklady
Úspěšné absolvování přijímacích zkoušek do magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základního povědomí o principech kompozice elektroakustické hudby z hlediska organizace kompozičního procesu, tvorby hudebních struktur, jejich formálního uspořádání a jednodušších principů tvorby zvuku.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• rozfázovat kompoziční proces,
• vytvářet jednoduché struktury v oblasti tónových výšek a délek a vhodným způsobem je formálně uspořádat,
• využít některých druhů syntéz a chápat jejich klíčové parametry,
• aplikovat v kompoziční práci principy konkrétní hudby,
• komponovat kratší elektroakustické skladby, využívající zvolené metodu tvorby zvuku.
Osnova
  • Rozfázování kompozičního procesu.
  • Elementární struktury v oblasti tónových výšek a délek.
  • Formová schémata.
  • Základní druhy zvukové syntézy.
  • Principy konkrétní hudby.
  • Digitální zpracování zvuku.
  • Vytvoření 2 - 3 elektroakustických kompozic s menším množstvím stop a stereo výstupem v délce min. 6 minut s důrazem na umělecké parametry díla, využívajících buď syntézy zvuku (bez použití presetových nástrojů), principů konkrétní hudby, čistě digitálního zpracování zvuku, nebo kombinace výše uvedených přístupů.
Literatura
  • ŠKVOR, Zdeněk. Elektroakustika a akustika: vysokoškolská učebnice. V Praze: České vysoké učení technické, 2012. ISBN 9788001050347.
  • COLLINS, Nick a Julio d' ESCRIVAN RINCÓN. The Cambridge companion to electronic music. New York: Cambridge University Press, 2007. ISBN 0521688655
  • HUGIL, Andrew. The Digital Musician. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-80659-6.
  • GOTTSCHALK, Jennie. Experimental Music Since 1970. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2016. ISBN 1628922478.
  • COLLINS, Nicolas, SCHEDEL, Margaret, WILSON, Scot. Electronic Music. Cambridge Introductions to Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-64817-3.
  • STUCKENSCHNIDT, Hans Heinz. Musik des 20. Jahrhunderts. Wien, 1979.
  • MOORE, Adrien. Sonic Art: Introduction to Electroacoustic music. New York: Routledge, 2016. ISBN 1138925039.
  • ELSEA, Peter. The art and technique of electroacoustic music [online]. Middleton, Wisconsin: A-R Editions, Inc., 2013. Computer Music and Digital Audio Series; Volume 26 [cit. 2019-01-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10852529
  • ROADS, Curtis. Composing Electronic Music: A New Aesthetic. Oxford University Press, 2015.
  • FORRÓ, Daniel. MIDI – komunikace v hudbě. Praha, Grada 1993.
  • RACLAVSKÝ, Jiří: Stochastická hudba Iannise Xenakise. In Vesmír 83 [online]. 2004/7, s. 404-408 [cit. 12. 4. 2016]. Dostupné z: http://casopis.vesmir.cz/clanek/stochasticka-hudba-iannise-xenakise
  • ROADS, Curtis. The Computer Music Tutorial. Cambridge: The MIT Press, 1996.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60195Az