DIFA:DRTZ102 Radio Genres I - Course Information
DRTZ102 Radio Genres I
Theatre FacultyWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Alena Blažejovská (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 8:30–10:00 413
- Prerequisites (in Czech)
- Zájem o rozhlasové vysílání a schopnost reflexe.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:B)
- Course objectives (in Czech)
- Student získá znalosti o rozhlase jako prostředku masové komunikace, vhled do dějin rozhlasu a orientaci v základních rozhlasových pojmech. Seznámí se s rozhlasovými žánry - jejich reflexí a tvorbou.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat postavení rozhlasového média v kontextu vývoje komunikačních technologií a masových sdělovacích prostředků;
- orientovat se v rozhlasových formátech i typech programu z hlediska převládajících žánrů;
- orientovat se ve struktuře stanic veřejnoprávního Českého rozhlasu a jejich profilaci;
- odlišit základní požadavky a tvůrčí principy zpravodajské a publicistické rozhlasové tvorby;
- natočit anketu a různé typy publicistických rozhovorů. - Syllabus (in Czech)
- Úvodní hodiny pojednávají o rozhlase jako prostředku masové komunikace, přinášejí vhled do dějin rozhlasu a vysvětlení základních rozhlasových pojmů, jako jsou rozhlasový program a jeho členění, rozhlasový formát, blok, proud, pořad, žánr. V přednášce jsou dále studenti vždy seznámeni s teorií a historií probíraného žánru i s významnými rozhlasovými tvůrci, výklad je doprovázen zvukovými ukázkami. Seminární část vede studenty k individuální práci, jsou pověřováni úkoly souvisejícími s právě probíranými rozhlasovými žánry - jejich reflexí a tvorbou. Součástí kurzu je individuální poslech rozhlasového vysílání a jeho analýza v semináři.
- Literature
- Giddens, Anthony: Sociologie. Praha, Argo 1999 (kapitola 14. Masová média a populární kultura). info
- Ješutová, Eva a kol.: 99 významných uměleckých osobností rozhlasu. Čeští tvůrci slovesných pořadů. Praha, SRT 2008. info
- JEŠUTOVÁ, Eva (ed.): Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí Českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas 2003. info
- Kožík, František: Rozhlasové umění. Praha, Českomoravský Kompas 1940. info
- Kunczik, Michael: Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995 (kapitola 4. Žurnalistika jako povolání a 5. Produkce zpráv). info
- Kussová, Marta: Rozhlasová umělecká publicistika. Praha, UK 1990. info
- Maršík, Josef: Úvod do teorie rozhlasového programu. Praha, UK 1995. info
- Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
- McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991. info
- McQuail, Denis: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999. info
- Osvaldová, B, Halada, J. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha, Nakladatelství Libri 1999. info
- Pacovský, Jaroslav: Na vlnách rozhlasu. Praha, Český rozhlas 1993. info
- Patzaková, A. J.: Prvních deset let československého rozhlasu. Praha, Radiojournal 1935. info
- Slovník literární teorie. Praha, Československý spisovatel 1984. info
- Štěrbová, Alena: Rozhlas a slovesné umění. Olomouc, UP 1976. info
- Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Aplikovaná sociální psychologie I., Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998 (kapitola 5. Člověk a média: Psychologie masové komunikace). info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška spojená se seminářem, zvukové ukázky rozhlasových žánrů, referáty studentů k jednotlivým tématům, autorské čtení či poslech studentských prací, diskuse mj. nad zkušenostmi z individuálního (domácího) poslechu vybraných rozhlasových pořadů.
- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na přednáškách a seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě či na nosiči MD (minidisk) nebo CD a absolvování písemného testu, kterým studenti osvědčí svou schopnost rozlišit jednotlivé rozhlasové žánry, charakterizovat je a uvést základní fakta z historie.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DRTZ102