DAAZX65 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je prohloubení komunikačních dovedností, psycho-hygienckých návyků a sebereflexe na základě osvojení si teoretických a teoreticko-praktických znalostí v oblasti psychologie osobnosti a základů psychopatologie. Na základě seznámení se základními sociálními experimenty student získá zvídavost k otázkám fungování a struktury osobnosti a zároveň podklady pro sebereflexi. Bude seznámen s vybranými teoriemi osobnosti a zároveň se základy patologie, jak o nich jednotlivé teorie přemýšlí. Studentům bude nabídnut prostor pro reflexi, jak setrvávání v rámci konkrétních teorií určuje/limituje naši komunikaci, jaké komunikační pasti vytváří, případně jak je možné na ně reflektovat. Zároveň budou studentům představeny možnosti psychohygieny vyplývající z jednotlivých teorií osobnosti. Na závěr budou studenti seznámeni s možnostmi využití sebereflexe jako zdroje dat pro kvalitativní, akční a „practitioner“ výzkum.
Syllabus (in Czech)
  • 1 Seznámení s oborem, motivace pro studium oboru: komunikace, sebereflexe a psychohygiena-představení konceptu výuky. Konepty well-being a mindfulness. Praktická cvičení. 2 Seznámení se základními sociálními experimenty, otevření podnětů k sebereflexi. Nature vs. Nurture dilema, jeho vliv na naši komunikaci, sebereflexi a psychohygienu. Praktická cvičení. 3 Teorie sociálního učení. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z teorie sociálního učení. Praktická cvičení. 4 Více-faktorové teorie osobnosti. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z více-faktorových teorií osobnosti. Praktická cvičení. 5 Teorie celoživotního vývoje (Erickson, Havighurst, Kohlberg, Gilligenová) Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z teorie celoživotního vývoje osobnosti. Praktická cvičení. 6 Hlubinné teorie osobnosti. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z hlubinných teorií osobnosti. Praktická cvičení. 7 Transakční analýza. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z transakční analýzy. Praktická cvičení. 8 Rogersova sebeaktualizační tendence. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z PCA. Praktická cvičení. 9 Gestalt pojetí self. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z Gestalt přístupu. Praktická cvičení. 10 Narativní přístup k self. Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z narativního přístupu k self. Praktická cvičení. 11 Teorie dialogického self (Herman). Komunikace a psychohygienické návyky vyplývající z teorie dialogického self. Praktická cvičení. 12 Jak porozumět řeči svého těla. Praktická cvičení. 13 Co je to výzkum. Psychohygienická role výzkumu. Sebereflexe jako zdroj dat v současném výzkumu. Závěrečné shrnutí, utřídění získaných poznatků a dovedností. Fixace dobré praxe.
Literature
  • Puddicombe, A. (2015) Ukliďte si v hlavě, Portál.
  • From, E. (2016) Umění být. Portál.
  • Drapela,V.(2011) Přehled teorií osobnosti. Portál.-vybrané kapitoly
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Seminář. Prožitková cvičení.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkoušení + analýza výsledků činnosti studenta v semináři.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DAAZX65