DIFA:DSCZ111 Symbolika I - Informace o předmětu
DSCZ111 Symbolika I
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 16:15–17:45 UCEBNA_1
- Předpoklady
- povinný předmět
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání pedagoga příslušného ročníku. - Výstupy z učení
- student je schopen interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů chápe logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos) pracuje s důrazem na korektnost, jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace aplikace poznaného do řešení do uměleckého díla
- Osnova
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literatura
- doporučená literatura
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Metody hodnocení
- Zápočet na základě docházky
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2022/DSCZ111