DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 ucebna_A, Tue 12:45–13:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
všeobecný rozhled, kreativita, řemeslná zručnost, intelektuální a emotivní zralost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k týmové spolupráci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen: - čtení textu v širším kontextu:
- analýzy a interpretace textu:
- převedení textu do obrazového materiálu:
- vytvoření strukturálního autorského projektu:
- řemeslně zpracovat dané téma:
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu:
- umění instalace:
- písemné i ústní obhajoby projektu:
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci textu a vizuální východiska umělecké tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. V průběhu 1. semestru se student zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s klasickým, archaickým textem. Zadáním je původní evropská pohádka/báje, která odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury a vlastní historii studenta. V první fázi zpracovává student dané téma volnou prací na emotivně asociativní úrovni. Kresba, malba, sběr tématického materiálu – ilustrace k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel textu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, paralelního příběhu, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této druhé fáze je naučit studenta praktickým postupům v interpretaci textu, poukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně pracovat a hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Souběžnou úlohou studenta je též mapování osobní historie, vlastních interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází. Důležitým aspektem této fáze je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit. V závěru prvního semestru student vytváří vizuální výstup vytvořeného příběhu s ohledem na získané interpretační poznatky. Výstupem je prostorová instalace doplněná prezentací vizuálních interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu. Časová struktura výuky,kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.- 2. týden: četba původního textu / předlohy/
  • 2.- 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.- 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.- 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.- 10. týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.- 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • FRANZ, Marie Louise von: Psychologický výklad pohádek, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0863-1
  • FRANZ, Marie Louise von: : Animus a anima v pohádkách, Nakl. Tomáše Janečka Emitos 2008, ISBN: 978-80-87171-05-9
  • JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
  • JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii,  Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
  • JUNG, Carl Gustav: Aion, Nakladatelství Tomáš 2003, ISBN: 8085880261
  • JAFFÉ, Aniela: Přízraky a zjevení, Portál 2000, ISBN: 80-7178-270-X
  • MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
  • MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
  • WOODMANOVÁ, Marion: Těhotná panna,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-87171-07-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše II., Moderní jungiánský výklad pohádek Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006 , ISBN: 80-903715-2-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
  • HERZOG, Edgar: Psýché a smrt, Emitos 2012, ISBN: 978-80-87171-27-1
  • FRANZ, Marie Louise von: Věštění a synchronicita, Nakl. Tomáše Janečka Emitos, 2001, ISBN: 80-85880-22-9
  • HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
  • SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše III., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-903715-9-0
  • DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
  • SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
  • WOLOY, Eleanora: Pes a lidská duše, Nakl. Tomáše Janečka 2005, ISBN: 80-85880-42-3
    not specified
  • JUNG, Carl Gustav: Tajemno na obzoru, Pragma 1999, ISBN: 8085880202
  • JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DSCZ101