DMAZ101 Acting work

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
0/12/3. 8 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Aleš Kohout (lecturer)
doc. Oxana Smilková (lecturer)
doc. Mgr. Sylva Talpová (lecturer)
Guaranteed by
doc. Oxana Smilková
Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable of Seminar Groups
DMAZ101/CINOHRA: Mon 17:00–20:00 203, Wed 12:00–18:00 203, O. Smilková
DMAZ101/MUZIKAL: Tue 10:15–13:30 122, Wed 14:30–17:45 122, Thu 16:15–19:30 122, A. Kohout, S. Talpová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástroje umělecké tvorby
• Uvolnění toku fantazie směřující k přirozené jevištní existenci
• Osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení a jednání
• Překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
• Vstup do problematiky vnější a vnitřní herecké abecedy
• Rozvíjení partnerského a skupinového cítění
• Seznámení se základy umělecké etiky a disciplíny
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• spolupráce s pedagogem na uvolňování a rozvíjení svého uměleckého potenciálu
• základního partnerského cítění a spolupráce
• dodržovat pravidla pracovní disciplíny.
Syllabus (in Czech)
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Specializace Činoherní herectví
  • Ateliér doc. Bergmana
  • „Každodenní cvičení“ - rozvoj základních mechanismů lidského chování a jednání v podmínkách umělé jevištní skutečnosti „nekaždodenní cvičení“ - rozvoj specifických předpokladů a zákonitostí jevištního výrazu (Mejercholdova biomechanika) „Karlíkova psychosomatická cvičení“ – rozvoj osobnostně podmíněné specificky herecké imaginace.
  • Ateliér doc. Riegera
  • Cvičení na:
  • • iniciaci hercova těla a psychiky
  • • uvolnění toku fantazie
  • • přirozenou jevištní existenci
  • • osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení, jednání
  • • překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
  • • vnější a vnitřní hereckou abecedu
  • • partnerské a skupinové cítění
  • • disciplínu
  • Ateilér doc. Smilkové
  • - Poznávání sebe sama jako materiál pro hereckou tvorbu (psychiky, energie a duchovna)
  • - zpracování estetického kritéria – vkusu a sebereflexe
  • - herecký trénink (příprava vybavenosti fyzické, rytmické, energetické, hlasové a osobní pro hereckou tvorbu a projev osobnosti. Vytvoření vlastního rituálu ke každé roli.)
  • Ateliér doc. Dostálka
  • - improvizace
  • - uvolnění toku fantazie
  • - partnerské a situační cítění
  • - překročení privátního „já“
  • - základní herecké výrazové prostředky
  • Specializace Muzikálové herectví
  • doc. Talpová
  • Herecká cvičení Rozvíjení fantazie, imaginace. Jednání v základních hereckých situacích. Osvojování si základních hereckých výrazových prostředků. Vnitřní motivace.
  • Mgr. Štěpán
  • 1) základní pojmy herecké práce
  • 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
  • 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
  • 4) hledání principů tvořivé hravosti
  • 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
  • 6) dialog - základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
  • 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
  • MgA. Zetel
  • • kolektivní cvičení na koncetraci, pozornost, souhru a vnímání prostoru
  • • cvičení na tělesné uvolnění a práci s tonusem
  • • rytmická cvičení s hudbou
  • Specializace Fyzické divadlo
  • Během výuky je opakovaně kladena otázka týkající se významů pohybů a jejich potencionálu k vyprávění: jaké znaky a významy objevíme, když necháme stranou verbální komunikaci. Opíráme se prakticky o hru s maskou, o analýzu pohybu, kterou provedl Rudolf von Laban (především The Mastery of Movement) a Etienne Decroux (Paroles sur le mime), a také o některé aspekty praktik a myšlenek Michaila Čechova. Prohlubujeme spojitosti mezi základními estetickými a symbolickými aspekty světa, mezi výtvarným uměním, poezií a jevištním pohybem, který klademe před mluvu. Budujeme u studenta tzv. neutrální stav těla. Postupně se přibližujeme k otázce budování postav v úzké spojitosti s předmětem, který se věnuje hře s maskou (Divadlo Masek). Budeme se zabývat vztahem s objektem jako výtvarným prvkem. V rámci improvizace a její analýzy kultivujeme u studenta dramatické cítění (práce s impulzy, s danými vztahy a hierarchií – statusem – mezi herci, a se základní situací). V rámci předmětu studenti získají společnou metodu pro rozcvičení a soustředění se.
Teaching methods (in Czech)
cvičení
Assessment methods (in Czech)
Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DMAZ101