DMAZ101 Acting work

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
0/12/3. 8 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Aleš Kohout (lecturer)
Mgr. Josef Morávek (lecturer)
Mgr. Jakub Škrdla (lecturer)
doc. Mgr. Sylva Talpová (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Sylva Talpová
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable of Seminar Groups
DMAZ101/CH: Mon 15:30–17:45 203, Wed 14:30–16:00 406, Thu 14:30–17:15 203, Thu 15:30–17:00 406, Fri 10:15–14:25 203, J. Morávek, J. Škrdla
DMAZ101/MH: Mon 14:30–17:45 122, Tue 14:30–17:45 122, Wed 16:00–17:45 122, Fri 14:30–16:00 122, A. Kohout, S. Talpová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástroje umělecké tvorby
• Uvolnění toku fantazie směřující k přirozené jevištní existenci
• Osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení a jednání
• Překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
• Vstup do problematiky vnější a vnitřní herecké abecedy
• Rozvíjení partnerského a skupinového cítění
• Seznámení se základy umělecké etiky a disciplíny
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• spolupráce s pedagogem na uvolňování a rozvíjení svého uměleckého potenciálu
• základního partnerského cítění a spolupráce
• dodržovat pravidla pracovní disciplíny.
Syllabus (in Czech)
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Specializace Činoherní herectví
  • Ateliér doc. Mgr. Aleše Bergmana, Ph.D.
  • „Každodenní cvičení“ - rozvoj základních mechanismů lidského chování a jednání v podmínkách umělé jevištní skutečnosti „nekaždodenní cvičení“ - rozvoj specifických předpokladů a zákonitostí jevištního výrazu (Mejercholdova biomechanika) „Karlíkova psychosomatická cvičení“ – rozvoj osobnostně podmíněné specificky herecké imaginace.
  • Ateliér doc. MgA. Lukáše Riegera, Ph.D.
  • Cvičení na:
  • • iniciaci hercova těla a psychiky
  • • uvolnění toku fantazie
  • • přirozenou jevištní existenci
  • • osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení, jednání
  • • překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
  • • vnější a vnitřní hereckou abecedu
  • • partnerské a skupinové cítění
  • • disciplínu
  • Ateilér Mgr. Josefa Morávka
  • - získávání důvěry ve vlastní tvůrčí schopnosti, odvahy chybovat a tvořit v přítomném okamžiku
  • - rozvíjení víceúrovňové bytostné pozornosti činoherce experimentujícím hrovým jednáním
  • - formulování vize tvůrčího rozvoje, stanovování osobních projektů a jejich monitoring
  • - metodika samostatné vícekrokové přípravy tvůrčích úkolů
  • - laboratoř: naslouchání impulzům a obsahům ve vlastním těle, kreativní focusing, rezonance obsahů zveřejňovaných a uložených v zážitkové paměti
  • - trénink, založený na důkazech: zapojení digitálních technologií do tvůrčích procesů, pro individuální studium a tvorbu
  • - projekty v minitýmech ve spolupráci s ateliéry režie a dramaturgie
  • Ateliér doc. Mgr. Igora Dostálka
  • - improvizace
  • - uvolnění toku fantazie
  • - partnerské a situační cítění
  • - překročení privátního „já“
  • - základní herecké výrazové prostředky
  • Specializace Muzikálové herectví
  • Ateliér doc. Mgr. Sylvy Talpové
  • -Herecká cvičení zaměřená na rozvíjení fantazie, imaginace a uvolnění těla
  • -Jednání v základních hereckých situacích
  • -Osvojování si hereckých výrazových prostředků
  • -Herecká disciplína
  • Ateliér Mgr. Petra Štěpána
  • 1) základní pojmy herecké práce
  • 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
  • 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
  • 4) hledání principů tvořivé hravosti
  • 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
  • 6) dialog - základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
  • 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
  • Ateliér doc. MgA. Michala Zetela, Ph.D.
  • • kolektivní cvičení na koncetraci, pozornost, souhru a vnímání prostoru
  • • cvičení na tělesné uvolnění a práci s tonusem
  • • rytmická cvičení s hudbou
  • Specializace Fyzické divadlo
  • Ateliér doc. MgA. Pierra Nadauda
  • Během výuky je opakovaně kladena otázka týkající se významů pohybů a jejich potencionálu k vyprávění: jaké znaky a významy objevíme, když necháme stranou verbální komunikaci. Opíráme se prakticky o hru s maskou, o analýzu pohybu, kterou provedl Rudolf von Laban (především The Mastery of Movement) a Etienne Decroux (Paroles sur le mime), a také o některé aspekty praktik a myšlenek Michaila Čechova. Prohlubujeme spojitosti mezi základními estetickými a symbolickými aspekty světa, mezi výtvarným uměním, poezií a jevištním pohybem, který klademe před mluvu. Budujeme u studenta tzv. neutrální stav těla. Postupně se přibližujeme k otázce budování postav v úzké spojitosti s předmětem, který se věnuje hře s maskou (Divadlo Masek). Budeme se zabývat vztahem s objektem jako výtvarným prvkem. V rámci improvizace a její analýzy kultivujeme u studenta dramatické cítění (práce s impulzy, s danými vztahy a hierarchií – statusem – mezi herci, a se základní situací). V rámci předmětu studenti získají společnou metodu pro rozcvičení a soustředění se.
Teaching methods (in Czech)
cvičení, analýza
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet. Soustavné sledování výkonu studentů, následná analýza průběžných výsledků práce. Kontrola plnění zadávaných úkolů. Aktivní účast studentů a docházka ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2023/DMAZ101