DSCL202 Costume

Theatre Faculty
Summer 2025
Extent and Intensity
0/4/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student po absolvování předmětu je schopen pracovat s klasickým divadlením textem, analyzovat ho a najít vlastní východiska k jeho interpretaci. Umí řešit významové a výrazové vizuální vztahy, nalézt klíč a koncepci pro kostýmní výpravu na dané téma. Učí se pracovat s různými zdroji inspirace,což je nezbytný předpoklad pro vznik kvalitního uměleckého díla. Učí se propojovat citlivost umělce - vlastní niterné zážitky a zkušenosti - s přemýšlením o současných aktuálních tématech. Vytváří originální kostýmní výpravu, ve které se odráží celá jeho bytost a jedinečnost.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání semestrálního úkolu, téma: KLASICKÁ OPERA. Předběžný rozbor díla, kontext jeho vzniku, způsoby interpretace a inscenování v historii a dnes. 2. Poslech hudby a výtvarné reakce na ni bez vztahování se k textu. Snaha o zachycení atmosféry, dynamiky, dramatičnosti, barevnosti, prosotrové hloubky, světla a stínu,… Pomocí různých kresebných a malířských technik zachycování pocitů, dojmů a myšlenek vyvolaných hudbou. 3. Analýza textu, příběh a jeho postavy, jejich vývoj a směřování. Uvědomování si silných míst a doteků, hledání souvislostí s dneškem a vlastní zkušeností, nezbytnost užití inspiračních zdrojů 4. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, prvních náčrtů. Pokus o charakteristiku postav – slovní pojmenování jakožto výchozí síť k zachycení vnitřní struktury člověka, kterou oděv pak ve vnějším světě vyjadřuje, zesiluje, ukrývá či maskuje. 5. Vztahy mezi postavami – kresby vybraných dramatických situací, důležitost vnímání kontextu. Úloha a podoba sboru v opeře a možné způsoby iterpretace a výtvarného pojetí. 6. Hledání a pojmenovávání vlastního tématu a koncepce, hledání interpretačních postupů. Konzultace kresebných návrhů a analyzování souvislostí mezi záměrem uchopení postavy a zvoleným oděvem. Oděv jakožto odraz doby, její filosofie, nálady a tužeb. 7. Konzultace celkové koncepce kostýmů v souvislosti se scénou a režijním záměrem. Zasazení do doby, možnosti stylizace. Barva jakožto nositelka významů a emocí - možnosti jejího použití. Zpřesňování kresebných návrhů po stránce významové a tvarové. 8. Práce s celkovou siluetou kostýmu - a detailem. Zpřesňování významů, dolaďování tvarů a barev. 9. Otevření nového tématu, na kterém studenti spuběžně pracují : KLASICKÉ DRAMA . Úvod do tématu, autor a doba jejího vzniku, způsoby interpretace a inscenování v historii a dnes. 10. Hledání ideální podoby návrhu kostýmů OPERY v rámci zvolené koncepce, možné varianty. Líčení, vlásenky, klobouky a doplňky, obuv. Práce s rekvizitou. Analáza textu a první skicy a inspirační materiál pro DRAMA. 11. Klasický oděvní či netradiční materiál a jeho možnosti. Současné trendy v operním kostýmním návrhářství. Ukázky zajímavých operních představení. Rozdíly a možnosti pojetí kostýmní výpravy pro činohru a operní představení. Hledání koncepce a výtvarně -režijního pro zadané drama. 12. 1. téma: zpřesňování a čištění významové i tvarové v rámci osobní koncepce. Domýšlení použití materiálů a také oděvních střihů, případně konstrukcí k výrobě modelů. 2. téma: volné kresby, ilustrace a dramatické situace. Postavy ve vztazích. 13. Poslední konzultace. Obou projektů. Příprava na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy všech kostýmů minimálně formát A4. Podoba výtvarného návrhu – měl by splňovat funkční hledisko - být dobře pochopitelný v dílnách pro výrobu kostýmů, ale zároveň by měl naplňovat estetická kritéria výtvarného díla.
Literature
    recommended literature
  • PŘÍHODOVÁ, Barbora. Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume (Czech Theatre Costume). In Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume. Praha: Pražská scéna, 2011, 263 pp. ISBN 978-80-86102-71-9. info
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
    not specified
  • BRAMBERGER, Jan: /Svět v opeře/, Praha, 1934.
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • SEELLINGOVÁ, Charlotte: Století módy, Slovárt 2000, ISBN: 80-7209-247-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • FUKAI, Akiko, et al., Móda. Dějiny odívání 18., 19. a 20. století, Praha 2003, ISBN 3-8228-2624-3
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DSCL202