DIFA:DDVL213 Developmental Psychology - Course Information
DDVL213 Developmental Psychology
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:00–13:30 1
- Prerequisites (in Czech)
- Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama in Education (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
- Learning outcomes (in Czech)
- Deskriptory:
Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).
Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.
Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti. - Syllabus (in Czech)
- - pubescence;
- - adolescence;
- - dospělost;
- - stáří;
- - terminální stadium života, E.K.Rossová;
- - specifické vývojové problémy;
- - dyslexie a specifické poruchy učení;
- - ADHD;
- - psychická deprivace;
- - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
- - rodina jako systém.
- Literature
- Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001. info
- Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004. info
- Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006. info
- Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002. info
- Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. info
- Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002. info
- Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995. info
- Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005. info
- Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002. info
- Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007. info
- Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002. info
- Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999. info
- Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997. info
- Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004. info
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999. info
- Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001. info
- Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003. info
- Teaching methods (in Czech)
- Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů - Assessment methods (in Czech)
- Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DDVL213