DIFA:DDVL119 Pedagogika I - Course Information
DDVL119 Pedagogika I
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. BcA. Denisa Daňková (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 12:00–13:30 2
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama in Education (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz pedagogiky uvádí studenty do základní terminologie a vztahů pedagogiky jako vědy o edukaci. Zaměřuje se především na předmět pedagogiky, základní vhled do dějin pedagogiky a školství, její strukturu, vymezení základních pedagogických kategorií jako jsou: cíle, obsahy, formy, činitele výchovy a jejich vzájemné vztahy. Poslední část kurzu je věnována charakteristice vybraných alternativních pedagogických směrů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. 2. Základní přehled dějinami pedagogiky a školství a vývojem alternativních směrů. 3. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práci učitele a školy. 4. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy. 5. Činitelé výchovy, pedagog, Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. 6. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. 7. Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, spolupráce rodiny a školy (škola jako komunita). 8. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. 9. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.
- Literature
- required literature
- Jůva, J.: Stručné dějiny pedagogiky, Paido, Brno 1994. info
- Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, A.: Moderní pedagogika, Portál 1998. info
- recommended literature
- Jůva, J.: Úvod do pedagogiky, Paido, Brno 1999. info
- Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
- Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
- Assessment methods (in Czech)
- Dílčí písemný úkol a samostudium Písemná zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DDVL119