DSDL401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2022/DSDL401