DSCL509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
each odd Monday 14:30–16:00 17
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu DSCZ509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025, Summer 2026.
  • Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2022/DSCL509