DIFA:DDVL102 Divadlo a výchova - Informace o předmětu
DDVL102 Divadlo a výchova
Divadelní fakultaléto 2022
- Rozsah
- 2/2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 8:30–10:00 2, Po 10:15–11:45 2
- Předpoklady
- Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: DDVL112 Praxe I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do smýšlení Ateliéru nad oborem divadla a výchovy.
- Výstupy z učení
- Studenti:
- rozumí základním pojmům oboru a umí je správně používat;
- mají všeobecný přehled o aktuálním dění v oboru divadlo a výchova;
- rozeznávají a pojmenovávají různé formy a metody v oboru používané;
- jsou obeznámeni s dokumenty RVP, orientují se v problematice divadelního vzdělávání v ČR;
- mají povědomí o praktických možnostech užití divadla a výchovy v ČR a o profilu absolventa studovaného oboru. - Osnova
- Předmět Divadlo a výchova je zaměřen na zlepšování schopnosti orientovat se v oboru divadla a výchovy z teoretické i praktické strany. Pojmenuje se tak základ studijního oboru Dramatická výchova z různých stran. Především se budeme zabývat těmito okruhy:
- oborová terminologie;
- důležité osobnosti;
- RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G a k nim příslušné ŠVP;
- používané metody a formy výuky;
- základní předpoklady dramatického jednání;
- způsoby tvorby inscenace (dramatický proces, proces inscenační tvorby);
- reflexe, sebereflexe;
- možná úskalí při budoucí divadelně-pedagogické práci;
- instituce, jež mají k oboru blízko i daleko.
- Literatura
- povinná literatura
- Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
- MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
- MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
- Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
- doporučená literatura
- Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
- Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
- Brockett, O. G. Dějiny divadla. Lidové noviny, Praha 1999. info
- CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 s. ISBN 80-7068-129-2. info
- CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. 1. vyd. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
- Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
- Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
- HRAŠE, J. a M. KUČERA. Mně sluchu dopřejte…! Sborník statí, dat a dokumentů o práci na hereckém monologu a dialogu. Praha: IPOS, 1997, 80 s. ISBN 80-7068-096-2. info
- PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
- PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 s. ISBN 978-80-86928-42-5. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
- SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
- Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
- VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 s. ISBN 80-901954-1-5. info
- WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka (přednáška, seminář);
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 - Metody hodnocení
- ZS: zápočet na základě docházky a písemné práce o oborovém rozhledu;
LS: zápočet na základě docházky; celkové hodnocení na základě vědomostní ústní zkoušky.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2022/DDVL102