DDVL102 Divadlo a výchova

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
2/2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 8:30–10:00 2, St 8:30–12:00 LAB, Pá 13:30–15:00 2
Předpoklady
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: DDVL112 Praxe I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do smýšlení Ateliéru nad oborem divadla a výchovy.
Výstupy z učení
Studenti:
- rozumí základním pojmům oboru a umí je správně používat;
- mají všeobecný přehled o aktuálním dění v oboru divadlo a výchova;
- rozeznávají a pojmenovávají různé formy a metody v oboru používané;
- jsou obeznámeni s dokumenty RVP, orientují se v problematice divadelního vzdělávání v ČR;
- mají povědomí o praktických možnostech užití divadla a výchovy v ČR a o profilu absolventa studovaného oboru.
Osnova
  • Předmět Divadlo a výchova je zaměřen na zlepšování schopnosti orientovat se v oboru divadla a výchovy z teoretické i praktické strany. Součástí výuky jsou praktická cvičení, účast na dílnách, hodinách dramatické výchovy, a náslechy v institucích věnujících se dramatické výchově. V teoretických částech se pojmenuje základ studijního oboru Dramatická výchova z různých stran. Především se budeme zabývat těmito okruhy:
  • oborová terminologie;
  • historie dramatické výchovy, důležité osobnosti;
  • RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G a k nim příslušné ŠVP;
  • používané metody a formy výuky;
  • základní předpoklady dramatického jednání;
  • způsoby tvorby inscenace (dramatický proces, proces inscenační tvorby);
  • reflexe, sebereflexe;
  • možná úskalí při budoucí divadelně-pedagogické práci;
  • instituce, jež mají k oboru blízko i daleko.
Literatura
    povinná literatura
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
  • Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
    doporučená literatura
  • Brockett, O. G. Dějiny divadla. Lidové noviny, Praha 1999. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 s. ISBN 80-7068-129-2. info
  • CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. 1. vyd. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
  • PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
  • PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 s. ISBN 978-80-86928-42-5. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
Výukové metody
Pravidelná výuka (přednáška, seminář);
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Metody hodnocení
ZS: zápočet na základě docházky a písemné práce o oborovém rozhledu;
LS: zápočet na základě docházky; celkové hodnocení na základě vědomostní písemné zkoušky.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.